O narodzie i cz這wieku

鈔oda, 14 kwietnia 2010

Kilka dni temu tragicznie zgin窸a wa積a dla Polski elita, cho nigdy w pe軟i nie mia貫m zaufania do PiS-u i prezydenta to uwa瘸m, 瞠 jest to dla naszego kraju wielka strata. 畝l mi Prezydenta, 瘸l mi Prezesa IPN-U, 瘸l mi genera豉 G庵ora, 瘸l mi wielu wielu innych wp造wowych prawicuj帷ych umys堯w. 妃ier tych ludzi to strata dla 鈔odowiska b璠帷ego jedyn realn zapor broni帷 nas przed wrogimi r瘯ami.

Nigdy nie uwa瘸貫m partii Kaczy雟kich za prawdziw polsk prawic, jednak prezydent mia co w sobie, co co przyci庵a這 ludzi patriotycznie nastawionych, chc帷ych zrobi co dla kraju. By uosobieniem prawdziwego polskiego w豉dcy, prezydenta zdecydowanego, sprawiedliwego i walcz帷ego, pami皻am jak dzi s造nny wypad samolotem w czasie dzia豉 wojennych do Gruzji, kt鏎y z tych wcze郾iejszych tch鏎zy odwa篡豚y si na to?

Pomimo zewn皻rznego nie do ko鎍a idealnegowizerunku, posiada wielk dusz, kt鏎a przewy窺za豉 warto軼i atuty wszystkich razem wzi皻ych politykier闚 ze wszystkich stron.

Ciekawe co przyniesie przysz這嗆, czy dostaniemy godn prezydentur? Czy b璠zie ona mia豉 takie znaczenie jak wcze郾iej. Pewna garstka pseudopolak闚 chce ograniczy wp造w tego urz璠u, pewni ludzie nie chc polskiego pieni康za, warto軼i i niepodleg這軼i.

niedziela, 14 marca 2010

Zastanawiam si cz瘰to czym jest to窺amo嗆 narodowa dla mnie i dla ludzi wok馧. Czy jest potrzebna? Czy sk豉nia nas do ubierania si w pewne role? Czy jest czym naturalnym i mi造m Bogu?

Gdy tylko si urodzi貫m, zacz掖em kojarzy pewne zapachy smaki widoki i d德i瘯i, nast瘼nie znowu nauczono mnie s這wa "Polska", "Patriotyzm", potem bawi帷 si na beskidzkich 陰kach uczy貫m si historii mojej ojczyzny. W latach nauki podstawowej i licealnej dojrzewa豉 w 鈔odku 鈍iadomo嗆 wielko軼i swojego pochodzenia, wiedzia貫m ju wtedy, 瞠 by Polakiem to by stworzonym do walki o Wolno嗆 i Honor. Naturaln kolej rzeczy odczuwa貫m potrzeb odnalezienia podobnych sobie, jedynie Narodowa Demokracja gromadzi豉 w豉郾ie tak patrz帷 na 鈍iat m這dzie. W 鈔odowiskach narodowych spotyka貫m r騜nych ludzi, czasem m這dych ambitnych idealist闚, czasem karierowicz闚, a czasem idiot闚 nie potrafi帷ych popatrze na 鈍iat z dystansu zwyk貫go cz這wieka. Jednak Ci wszyscy ludzie dali mi co niezwyk貫go, cenniejszego ni pieni康ze i zwyk貫 pragnienia, dali mi potrzeb tworzenia i uczestniczenia w rzeczach wielkich, prze這mowych, przekazali mi sens pod捫ania naprz鏚. Mia貫m 18 lat gdy zosta貫m "Narodowcem" i zgodnie z przepowiedni zostan nim do ko鎍a moich dni.

Olesi雟ki Kamil

Min窸o par dobrych lat, odkry貫m nowe pasje i doda貫m do swojej narodowej to窺amo軼i nieco szersz to窺amo嗆 "wsp鏊noty"lub inaczej pochodzenia. Jestem 鈍iadomym Polakiem, S這wianinem, potomkiem mieszka鎍闚 Wielkiego Stepu : Sarmat闚, Sak闚, Ari闚 i wielu wielu innych. Poczuwam si do roli brata dla S這wak闚, Serb闚, Chorwat闚, Rosjan, Tad篡k闚 i wielu wielu innych.

Pomimo wszystko nie zapominam , 瞠 mam na imi Kamil mieszkam w Nowym S帷zu, lubi g鏎y, fotografi, podr騜e i przede wszystkim ludzi wok馧 mnie.

poniedzia貫k, 01 marca 2010

M這dzi !!! Niedajcie si skr瘼owa i ograniczy do sfery szarej rzeczywisto軼i cz這wieka pracy. Trzeba zna swoj warto嗆 i jednocze郾ie darzy szacunkiem wsp馧braci, nale篡 zorganizowa si w zwi您ki obronne, zar闚no militarne jak i intelektualne. Dzisiejszy system spo貫czny wymusza na cz這wieku pewn postaw, jest to konformistyczne, s逝瘸lcze, oboj皻ne i bezmy郵ne podej軼ie do spraw wa積ych dla narodu. W m這dym niezniszczonym umy郵e tkwi sekret niepokornego ducha, gotowego poj望 鈍iat w jego prawdziwej tre軼i i gotowego na bezwzgl璠n walke ze z貫m.

Mn鏀two jest k豉mstwa wok馧 was i jedynie nieliczne jednostki b璠 mia造 szanse si z nim zmierzy. Przeznaczenie obda篡 gorzkim smakiem prawdy i s這dycz spe軟ienia, wyjdzie na ulice t逝m sprawiedliwy i bezwzgl璠ny.

Walka NOWEGO POKOLENIA to atak na media, w豉dze a nawet cz窷 hierarchi ko軼ielnej, to pragnienie wolno軼i i pr鏏a ocalenia polsko軼i.

鈔oda, 09 grudnia 2009

No i sta這 si, w kraju czekolady, bank闚 i zegark闚 zadecydowano o zakazie budowy meczet闚 muzu軛a雟kich. Szwajcarzy broni swojej to窺amo軼i i stawiaj trwa陰 zapormuzu軛a雟kim wp造wom. Decyzja rz康u by豉 normaln reakcjobronn zdrowego organizmu, m這de pokolenie wyro郾ie w kraju ojc闚 i dziadk闚 w niezmienionym charakterze. Znane sna 鈍iecie zabiegi Szwajcar闚, kt鏎zy ograniczyli w豉sny ruch ko這wy aby nie zniszczy pi瘯na ojczyzny, podobnym zabiegiem obronnym jednak w odniesieniu do warto軼inarodowych jest zakaz budowy nowych islamskich twierdz.

Kamil Olesi雟ki

pi徠ek, 27 listopada 2009

Gdy spojrzymy na map 鈍iata spotrze瞠my kr庵貫 i kanciaste zarysy kontynent闚, w centrum le瞠 b璠zie afryka - kolebka cz這wiecze雟twa, z kt鏎ej je郵i wierzy naukowcom pono ka盥y z nas si wywodzi. Afryka 陰czy si bezpo鈔ednio z Azj to tam nast瘼nie dotar cz這wiek w poszukiwaniu przestrzeni, z Azji pot篹nego obiektu geograficznego ju krok do Europy. Nasz kontynent wygl康a jak p馧wysep wielkiego azjatyckiego molocha, jest jego naturalnym przed逝瞠niem, w豉軼iwie to gdyby nie historia to mo積aby m闚i o Eurazji. Ma豉 Europa zawieszona na ko鎍u Azji sta豉 si doczesnym domem wielu azjatyckich narod闚 w tym German闚 i S這wian, oczywi軼ie je郵i mo積a przyj望, 瞠 taki podzia zaraz przed wej軼iem do Europy istnia. Podzia pa雟twowy Europy pokroi nasz ma造 kontynent na szereg kawa趾闚 -ojczyzn, podobne zr騜nicowanie nie wyst瘼uje nigdzie indziej na swiecie.

Wiele narod闚 zamieszkuj帷ych dzisiejszy kontynent europejski dotar這 tam z ostatni fal migracji ludno軼i z Azji. Indoeuropejczycys這wia雟ko-ba速yjscy zmieszali si z 闚czesn ludno軼i kontynentu teorz帷 niepowta瘸ln mozaik kulturow. Wyszli鄉y wszyscy z Afryki, za這zyli鄉yzwi您ki w Azji a w Europie pa雟twa ;). Ciekawa jest historia,gdy spoj篡 si na ni z innej strony. Dzina kontynencie istnieje swoisty podzia na wschodni i zachodni cz窷, obie cz窷ci zamieszkuj ludy przyby貫 z Azji, cz窷 wschodnia zamieszkana g堯wnie przez S這wian charakteryzuje si szczeg鏊nym bogactwem i pewn 鈍ie穎軼i. To w豉郾ie w tej cz窷ci znajdziemy ludzi, idee, warto軼i, obyczaje, kt鏎ych pr騜no szuka gdzie kolwiek indziej na kontynencie. 字odkowo-wchodnia Europa nie utraci豉 jeszcze cz這wiecze雟twa i tradycji przodk闚, by mo瞠 dlatego, 瞠 ludy osiad貫 w tym miejscu przyby造 tu tak p騧no. Region ten jest obecnie systematycznie wch豉niany przez europejskie superpa雟two, jest to zagro瞠nie dla to窺amo軼i spo貫cze雟tw i cz這wiecze雟twa zachowanego w tym miejscu.

Europa 字odkowo-Wschodnia to region sp鎩ny dziejowo dla wszystkich narod闚, wsp鏊nie doswiadczony przez wojny, mordercze imperia, zbrodnicze idee i niesprawiedliwo軼i. Historia narod闚 pisze ich to窺amo嗆, tak si akurat sk豉da, 瞠 w tej cz窷ci Europy jest ona bardzo do siebie podobna we wszystkich j瞛ykach tej wielkiej rodziny.

Olesi雟ki Kamil

Przysz這嗆 regionu widzie chcia豚ym w oporze wobec Unii Europejskiej(Zwi您ku Europejskich Republik Radzieckich) jak i w豉軼iwego spadkobiercy ZSRR czyli Rosji, powa積ym zagro瞠niem jest r闚nie fundamentalizm islamski zalewaj帷y powoli 鈍iat europejski, USA ma juz mniejsze znaczenie i spodziewa si mo瞠my znacznego os豉bienia wp造wu by貫go mocarstwa. Widze w Europie narod闚 "ostatniej w璠r闚ki l鏚闚" wielk skarbnic warto軼i ludzkich i dobrych mocy drzemi帷ych w cz這wieku, z tej studni czerpa mo瞠 ka盥y kto zatraci swoje w豉sne korzenie

Olesi雟ki Kamil

G堯wn ludno軼i zamieszkuj帷 interesuj帷y nas obszar stanowi S這wianie, dominuj we wszystkich krajachpolitycznie, ilo軼iowo i genetycznie, to g堯wna si豉 nap璠owa Europy 字odkowo - Wschodniej. S znacz帷parti puli genetycznej takich pozornie nies這wia雟kich narod闚 jak : W璕ry, Mo責awia, Rumunia czy Grecja.

Olesi雟ki Kamil

poniedzia貫k, 16 listopada 2009

Lepa sela lepo gore- Pi瘯na wie pi瘯nie p這nie, czyli tytu serbskiego filmu z 1996 roku a jednocze郾ie zdanie wypowiedziane przez jednego z bohater闚 opowie軼i. Niesamowity wstrz御aj帷y i jeden z najlepiej oddaj帷ych ducha wojny film kiedykolwiek wyprodukowany. Nie ma gatunku okre郵aj帷ego to dzie這- dramat- horror wojenny? Naszym oczom ukazuje si historia wewn皻rzna w Bo郾i w trzech etapach- Titowskiego komunizmu, Bo郾i po 鄉ierci Tity i Bo郾i w czasie wojny domowej.

Film zaczyna si od czarno-bia貫j sekwencji przypominaj帷ej kroniki filmowe, relacjonuj帷ej oddanie do u篡tku jednego z tuneli w Bo郾i, kt鏎a ko鎍zy sikrwawym incydentemzranienieniasi zaproszonego go軼ia, przecinaj帷ego wst璕, jest to swoisty z這wrogi znak dla przysz這軼i Bo郾i. Zasadnicz tre嗆 filmu stanowi obrazy wojny, cz瘰to nasycone wyj徠kowym okrucie雟twem i szale雟twem. Opowie嗆 o dziecinnej przyja幡i Serba Milana i Muzu軛anina Halila, kt鏎a pod wp造wem wojny przeradza si w nienawi嗆 i o 鄉ieszno軼i czas闚 Tity zosta豉 w filmie zaprezentowana w bajkowo-koszmarny lecz mistrzowski spos鏏. Sceneri, w kt鏎ej rozgrywa si prawie p馧 filmu jest wspomniany wcze郾iej tunel, w kt鏎ym w czasie wojny zosta豉 uwi瞛iona i otoczona przez oddzia造 muzu軛a雟kie grupa serbskich 穎軟ierzy. Staje si to pretekstem do zaprezentowania zr騜nicowanych postaw ludzkich wywo豉nych przez wojn - od heroizmu i brawury poprzez objawy szale雟two do zwierz璚ego strachu.

Kamil Olesi雟ki

Film znacznie mniej znany poza Serbi ni wywo逝j帷y zachwyty krytyk闚 Underground Kusturicy, jednak w samej Serbii film Dragojevi潻 zyska znacznie wi瘯sz popularno嗆 i przez d逝gi okres by pokazywany przy pe軟ych salach kinowych.

Video Gogle- http://video.google.com/videoplay?docid=-290807264063612407#

do ogl康ania wymagany internet szybszy ni 512, j瞛yk serbski, t逝maczenie napisy angielski

鈔oda, 11 listopada 2009

Z przera瞠niem patrz na dzisiejsz sytuacj geopolityczn Polski, z czasem si璕am do wiek闚 przesz造ch i poznaje wydarzenia maj帷e wp造w na nasze dziedzictwo. W historii S這wian wiele z貫go si wydarzy這, dzieli造 nas interesy dziejowe, chciwo嗆, pycha, sztuczne podzia造 religijne i B鏬 jedynie wie co jeszcze. Serbowiei Chorwaci, kt鏎zy mieszkali niegdy na ziemiach polskich wyw璠rowali na po逝dnie gdzie ponad 1300 lat p騧niej s dla siebie nadal wrogimi narodami. Rumuni wyrzekli si swojego s這wia雟kiego dziedzictwa przyjmuj帷 sztuczne roma雟kie pochodzenie. My Polacy walczyli鄉y z Rusinami zamiast budowa przyja潯 i sojusze, krwawa historia dominuje w 鈍iadomo軼i obydwu narod闚 wyznaczaj帷 pewien wrogi i nieufnyspos鏏 my郵enia o braciach za granic.

Pycha i nieufno嗆, terytorializm, wrogie wp造wy antynarodowe, pieni康ze, chciwo嗆, brak prawdziwej wiary to niekt鏎e przywary spotykane we wszystkich spo貫cze雟twach Europy 字odkowo-Wschodniej. Rujnuj one fundamenty sprawiedliwo軼i wobec najbli窺zych braci i cz這wieka, rujnuj relacje pomi璠zy narodami i wsp馧obywatelami.

Kamil Olesi雟ki

Zauwa穎ne wady odnajdujemy nietylko pomi璠zy narodami lecz r闚nie w jego wn皻rzu. Ju od dawna Polacy nie szanuj si nawzajem, jest to tragiczna norma przyczyniaj帷a si z jednej strony do upadku to窺amo軼i narodowej i wiary, a z drugiej strony do wyzysku i upodlenia cz這wieka. Przyjeli鄉y najgorsze wzory spo貫cze雟tw zachodnich Indoeuropejczyk闚, wpu郵ili鄉y do pa雟twa obce kapita造 i wp造wy, dzia豉my w 鈍iecie s這wian przyjmuj帷 najgorszyporz康ek zachodni. Przyk豉dy powy窺zych tragedii zauwa膨my w naszych firmach, instytucjach, zwi您kach i wreszcie rz康ach. Powsta豉 czarna dziura w warto軼iach mi璠zyludzkich, specyficzny rak tocz帷y walk z cz這wiekiem w jego 篡ciu i stosunkach z innymi.

Dbaj帷 o w豉sny dobrobyt i powodzenie dba powinni鄉y r闚nie o naszych bli窺zych i dalszych braci na wi瘯sz chwa喚 Boga wsp鏊nego, prawos豉wnego, katolickiego, rzymskiego i bizantyjskiego. Nieistnieje obecnie 瘸dna forma w豉dzy i organizacji ludzkiej jednocz帷a cz這wieka w sprawiedliwych i dobrych normach. Niewiem co powinni鄉y uczyni aby zmieni nowy porz康ek 鈍iata, wiem jednak, 瞠 zdeterminowana ludzka wola zmieni potrafi wszystko. Mo瞠 nast徙i kiedy Wielka Naprawa, znajdzie si jednostka natchniona duchem wolno軼i i sprawiedliwo軼i, kt鏎a po陰czy ludzi w瞛貫m jedno軼i. Nieistnieje rzadna granica mog帷a powstrzyma przysz貫 wydarzenia, biada pod造m.

Tylko Jedno嗆 Ocali Ludzi

sobota, 31 pa寮ziernika 2009

Mitar Maksimovic pseudonim Mando, kim jest dla swoich wrog闚 niewiem, dopiero poznaje histori tego cz這wieka. Mandi urodzi si w Bo郾i w 1963 roku, od dziecka kocha pi趾 i to w豉郾ie jej po鈍i璚a wi瘯szo嗆 czasu, gra w paru klubach pi趾arskich do momentu wybuchu wojny w Jugos豉wii. Jako serbski patriota, prawos豉wny chrze軼ijanin i syn narodu pojecha do Knina gdzie bra udzia w walkach w sk豉dzie I Benkowackiej Brygady. Knin jako stolica Republiki Serbskiej Krainy by symbolem oporu serbskiego dziedzictwa w Dalmacji. Serbowie stanowili przyt豉czaj帷 wi瘯szo嗆 w krainie a ich obecno嗆 na tych terenach by豉 niepodwa瘸lna i wymaga豉 stworzenia w豉snego pa雟twa.

Gdy w 1992 roku wybuch豉 wojna w Bo郾i Mando wraca po 9 miesi帷ach walki do swojego kraju. Wiadomo軼i, kt鏎a sk這ni豉 go do szybkiego powrotu by豉 informacja o napadzie muzu軛an闚 na rodzinn Bijeljinie. Tam sta si przyw鏚c okr璕u wojskowego, po wyparciu poturcze鎍闚 przeprowadzi kilka udanych operacji, broni miejscowej ludno軼i przed zak豉d z rak muzu軛an闚. Spektakularne akcje przynios造 mu aure nieustraszonego dow鏚cy. Zdj璚ie pod spodem przedstawia kilku zaufanych podkomendnych Mando, on sam stoi po 鈔odku, jego znakiem charakterystycznym by czetnicki, s這wia雟ki prawos豉wny wizerunek. Nosi czarn brod i odnosi si do tradycji partyzantki czetnickiej walcz帷ej z okupantem, ideologia ta przesyca豉 ca造 odzia co wida by這 ich wygl康zie i post瘼owaniu.

s這wianin

W moich oczach Mando to bohater i prawdziwy patriota, walczy o sw鎩 nar鏚, Boga i przekonania, widze w jego "brodatym" wizerunku pradawnego s這wia雟kiego wojownika we wczesno鈔edniowiecznej Europie. Pamietam opowie嗆 o Turkach obl篹強帷ych Belgrad patrz帷ych z przera瞠niem na Serb闚 kt鏎zy nosili d逝gie brody po kt鏎ych scieka豉 krew. Turcy bali si ich my郵帷, 瞠 po瞠raj oni dos這wnie swoije ofiary, czerwona substancja to by這 jednak dobre serbskie wino, w upojeniu i szale walczyli oni odpieraj帷 kolejne armi niewiernych.

Mando serbski bohater po wojnie by cz這nkiem administracji Federacji i aktywnie uczestniczy w 篡ciu spo貫czno軼i, zgin掖 jednak w 2002 roku w nieznanych okoliczno軼iach co pokazuje nam, 瞠 wojna jeszcze si niesko鎍zy豉.

mando

http://www.youtube.com/watch?v=trlmSyZ3PVA&feature=related

poniedzia貫k, 07 wrze郾ia 2009

Gdy cz這wiek traci co niezwyk貫go zaczyna dostrzega brak sto razy silniej i bole郾iej. 砰jemy w 鈍iecie pi瘽i康za, po酥iechu, przekr皻闚, manipulacji, wyzysku i zepsucia. Ka盥y z nas ma jaki cel, za kt鏎ym pod捫a, moim jestodnajdywanie i przedstawianie rzeczy z造ch, czasem jednak dostrzeganie rzeczy pi瘯nych.Poszukiwanieistnienia si niezwyk造ch w ponurym 鈍iecie, blasku w ciemno軼i, narodu w pustej i bezwarto軼iowej wsp鏊nocie og馧u. Trac帷 jedno嗆 narod患 tracimy pewn warto嗆, charakter i wolno嗆 wymowy samych siebie, dzisiaj nie dostrzegamy tego jednak, przyjdzie czas w kt鏎ym zobaczymy wyra幡ie nasz kl瘰ke. Zacznie si od narodu, potem uderz w rodziny, nast瘼nie w Ciebie, stracisz ostatecznie wolno嗆 i zginiesz w t逝mie jako beziminny numerek statystyczny niewierz帷y w boga, g這suj帷y na tak i tak parti, zu篡waj帷y tyle i tyle wody i pr康u rocznie.

Dbajmy o warto軼i narodowe, piel璕nujmy tradycje i zak豉dajmy rodziny, wychowujmy nowe pokolenia w duchu 鈍iadomo軼i, wiedzy i wiary, a przedewszystkim szacunku dla siebie samych. To wa積e by鄉y zawsze byli 鈍iadomi i szerzylij razem z szacunkiem i wiedz, dzi瘯i temu nar鏚 b璠zie silniejszy i stawi ostateczny op鏎.

euro cccp

czwartek, 23 lipca 2009

Na poczatku zanim zaczniemy szuka na sewisach wideo przer騜nych piosenek autora, przeczytajmy pare linijek na jego temat.

dla "niewtajemniczonych" - kto to jest ?
[Jacek Klimas] -Marko Perkovi - Thompson to najpopularniejszy wokalista popowy i rockowy w Chorwacji. Miliony sprzedanych p造t, tysi帷e wiernych fan闚 na koncertach.jego fenomen narodzi si w czasie chorwackiej wojny o niepodleg這嗆 w latach 1991 -95. Zna i kocha go niemal ca豉 Chorwacja. Marko Perkovi, wyst瘼uj帷y pod pseudonimem Thompson, jest najbardziej popularnym i kontrowersyjnym muzykiem w tym kraju. Jego teksty, pe軟e religijnych i patriotycznych tre軼i, s dla wielu Chorwat闚 篡ciowym credo. Muzyczna kariera Thompsona uchodzi za kulturowy fenomen i jako taka sta豉 si przedmiotem bada socjolog闚.

“Z niebieskich wysoko軼i
Ze郵ij zn闚 Bo瞠 syna
Aby nas wyprowadzi z biedy
I uczyni z nas bohater闚”

Marko Perkovi, “E, moj narode”

Thompson. T nazw zna w Chorwacji ka盥y. To pseudonim artystyczny Marka Perkovicia, najpopularniejszego i najbardziej kontrowersyjnego muzyka w tym kraju. Jego teksty, pe軟e religijnych i patriotycznych tre軼i, s dla wielu Chorwat闚 niczym Credo.
Marko Perkovi urodzi si w 1966 roku w ma貫j, chorwackiej wiosce Cavoglave. Chorwacja by豉 w闚czas cz窷ci Titos豉wii, jak wsp馧cze郾ie niekt鏎zy Chorwaci okre郵aj komunistyczn Jugos豉wi. Uko鎍zy szko喚 hotelarsk, potem pracowa latem jako kelner w hotelach, a zimy sp璠za w Splicie odpoczywaj帷 i kelneruj帷 w tamtejszych knajpkach. I marz帷 o karierze wokalnej. Marzenie to urzeczywistni這 si w 26 roku jego 篡cia. By rok 1991 i trwa豉 w豉郾ie wojna, kt鏎 w chorwackiej historiografii okre郵ana jest jako wojn o niepodleg這嗆. Chorwacja og這si豉 niepodleg這嗆 25 czerwca 1991 roku, ale federalne w豉dze Jugos豉wii nie mia造 zamiaru na ni pozwoli i jedno嗆 wielonarodowego pa雟twa postanowi造 utrzyma za wszelk cen. Jednocze郾ie zamieszkuj帷y Chorwacj Serbowie postanowili stworzy w豉sne pa雟two w Krajinie. Tak zacz窸o si piek這 wojny, kt鏎a mia豉 potrwa do 1995 roku. Los sprawi, 瞠 jedna z linii frontu bieg豉 niedaleko dalmaty雟kiej wioski Cavoglave, rodzinnej wsi Marko Perkovicia. M這dzieniec bra oczywi軼ie udzia w walkach, podobnie jak wielu m這dych Chorwat闚. Walczy na pierwszej linii frontu. Na jego zdj璚iach z tamtego okresu widzimy d逝gow這sego ch這paka z karabinem maszynowym i gitar akustyczn w鈔鏚 kilkunastoosobowego oddzia逝. To w豉郾ie tam, w okopach pod Cavoglave narodzi這 si muzyczne zjawisko, kt鏎emu na imi Thompson. Zjawisko, kt鏎e s逝sznie uchodzi za kulturowy fenomen i jako taki sta這 si nawet przedmiotem bada socjolog闚. A wszystko za spraw przypadkowo i spontaniczne stworzonej piosenki “Bojna Cavoglave” [Waleczne Cavoglave]. Perkovi nagra utw鏎 za pomoc zwyk貫go magnetofonu i w tej amatorskiej wersji piosenka kr捫y豉 po knajpach w Splicie. Jako pierwszy w radiowy eter pu軼i j Edo Gracin, kierownik muzyczny Radia Split. W tym czasie Perkovi razem z towarzyszami jako zwykli 穎軟ierze zaj璚i byli walk i trudami frontowego 篡cia. Marko nawet nie przypuszcza, 瞠 jest tw鏎c hitu, kt鏎y b璠zie trampolin do jego dzisiejszych estradowych dokona. W 鈍i皻a Bo瞠go Narodzenia 1991 roku prosto z linii frontu przyjecha do Splitu, aby w miejscowym studio nagra pierwszy singiel. Znalaz造 si na nim dwie piosenkami: “Bojna Cavoglave” [Waleczna Cavoglana] i “Moli mala”[M鏚l si, ma豉]. [M鏚l si, ma豉]. Popularno嗆 “Bojna Cavoglave” szerzy豉 si b造skawicznie, piosenki s逝cha豉 ca豉 Chorwacja. Wszystkie stacje radiowe, kt鏎e nadawa造 na terenach obj皻ych walkami, rozpoczyna造 i ko鎍zy造 program hitem Marka. Na pocz徠ku 1992 roku ekipa lokalnej stacji telewizyjnej w Splicie nagra豉 teledysk do “Bojna...”, kt鏎y potem emitowa豉 chorwacka telewizja.
Ogl康any dzisiaj zaskakuje statyczno軼i i amatorszczyzn. M這dy ch這pak z r騜a鎍em na piersi i karabinem w r瘯u na tle wzg鏎z lub ko軼io豉 酥iewa wsp鏊nie z towarzyszami z oddzia逝. Perkovi nie siedzia jednak z za這穎nymi r瘯ami, lecz ca造 czas poprzez piosenki wyra瘸 swoj zaskakuj帷o bogat osobowo嗆 i warto軼i, dla kt鏎ych 篡. Tworzy nowe piosenki. W 1994 r. powsta utw鏎 „Anica, Kninska Kraljice” [Anice, kr鏊owa kni雟ka], kt鏎a znalaz si na wydanym w 1995 r. drugim albumie artysty “Vrijeme 隕orpiona”. Thompson 酥iewa w niej o wyzwoleniu Knina – miasta b璠帷ego stolic Slavonii. Je郵i w piosence nie widz odbicia w豉snego 篡cia, nie mog jej po prostu 酥iewa.
Promuj帷a nowy album, bardzo osobista piosenka “Zaustavi se vjetre” [Zatrzymaj si wietrze] sta豉 si hitem tak samo szybko i niespodziewanie jak “Bojna Cavoglave”. Powsta豉 zupe軟ie przypadkiem w domu artysty w Splicie, gdy pewnego dnia wr鏂i z wizyty u swej chorej babci. Marko m闚i wtedy, 瞠 przez g這w przelatywa造 mu r騜ne my郵i, przepe軟ia造 go emocje... Co zmusi這 go by usiad za sto貫m i przela na papier to, co nagromadzi這 si w nim przez minione lata. Piosenka powsta豉 w 10 minut i nikt nie przypuszcza, jak szybko stanie si przebojem.
P造ta “Zaustavi se vjetre” pe軟a jest przeboj闚, w鈔鏚 kt鏎ych kultowym jest r闚nie utw鏎 “Prijatelji”. Artysta powraca w nim do czas闚 wojny, opowiada o swoich wojennych przyjacio豉ch i trudno軼iach, jakie maj z adaptacj w powojennej rzeczywisto軼i. Do utworu nagrano tak瞠 bardzo wymowny klip. “Zaustavi se vjetre” to tak瞠 utw鏎 “Lijepa li si“ - swoisty pop-rockowy hymn dedykowany czterem historycznym regionom Chorwacji. Do tej piosenka nakr璚ono jeden z najg這郾iejszych teledysk闚 w historii Chorwacji. To by豉 prawdziwa mega-produkcja. Nagrywano go miesi帷ami. Marko na alkarskim koniu obje盥瘸 Chorwacj i odwiedza wszystkie wa積e miejsca zwi您ane z histori jego ojczyzny.Daleka i bliska historia Chorwacji zawsze by造 dla Perkovicia 廝鏚貫m artystycznych inspiracji. Podobnie jak kultura ludowa Chorwat闚 z jej starymi legendami i ludycznymi przy酥iewkami. Piosenkarz uwielbia pie郾i poszczeg鏊nych region闚. Gdy od swych przyjaci馧 z bo郾iackiego Kupreszu us造sza pie填 “Moj Ivane” stworzy do niej rockowe aran瘸cje i uczyni j kolejnym hitem s逝chanym w ca造m kraju. Teledysk do tej piosenki tak瞠 jest niezwyk造, bowiem w roli statyst闚 wyst徙i這 w nim ponad 1000 mieszka鎍闚 Kupreszu.

Od albumu “Vjetar s Dinare” min窸o ponad trzy lata, gdy w 2002 roku Thompson wyda now p造t “E, moj narode”, o kt鏎ej wielu m闚i, 瞠 jest szczytem jego osi庵ni耩 muzycznych. Na nowym albumie dominuj zaanga穎wane spo貫cznie tematy. Nie ma ju mi這snych ballad ani rock`n'rollowych szale雟tw. Album jest niezwykle sp鎩ny pod wzgl璠em formy jak i tre軼i.

Marko Perkovic

Artysta bardzo sianga簑je we wsp馧czesn rzeczywisto嗆a w tytu這wej piosence “E, moj narode” wyznaje wr璚z prowokacyjnie stosunek do poityk闚 i ludzi stoj帷ych po stronie z豉: „Ju od czas闚 Chrystusa/ Diabelskie si造 si trudz/ By zada nam kl瘰k/ Antychry軼i i masoni/ Komuni軼i, oto oni [...] We幟y w swe r璚e los i szcz窷cie/ Bo d逝瞠j tak nie mog i nie chc”.


Bardzo istotnym w徠kiem w tw鏎czo軼i Thompsona jest wiara katolicka. Artysta bez kompleks闚 酥iewa o Bogu i publicznie wyznaje, 瞠 w Jezusie Chrystusie znajduje siln motywacj do 篡cia. Album “E, moj narode” jest pod tym wzgl璠em wyj徠kowo czytelny. W refrenie przebojowego utworu “Necu izdat ja” [Nie chc zdradzi澕 wyznaje: „Nie chc zdradzi Boga nigdy / Nie chce gasi s這鎍a 鈍iec帷ego na niebie”. Charakterystycznym elementem wizerunku Perkovicia jako artysty jest Krzy 安i皻ego Benedykta, kt鏎y nosi na piersi. To nie tylko publiczny manifest wiary, lecz tak瞠 znak chroni帷y przed z造mi mocami. Piosenkarz nie rozstaje si z nim na 瘸dnym koncercie. Cz瘰te nawi您ania do katolickiej to窺amo軼i Chorwat闚 to kolejny pow鏚 popularno軼i Thompsona w kraju, w kt鏎ym katolicyzm jest nierozerwalnie zwi您any z poczuciem narodowej odr瑿no軼i. Gdy w 2002 roku Chorwacj odwiedzi papie Jan Pawe II, Marko nagra z tej okazji specjalny utw鏎 dedykowany Ojcu 安i皻emu, zatytu這wany “Ivane Pavle II”. To tak瞠 jeden z jego nie鄉iertelnych przeboj闚.
– “Janie Pawle II, nar鏚 chorwacki kocha Ciebie” - wyznaje w piosence Thompson.
Artyst z naszym krajem 陰czy nie tylko mi這嗆 do papie瘸-S這wianina. Muzyk tak瞠 w Polsce ma bowiem swoich fan闚 a polska publiczno嗆 na jego koncertach zaczyna by zauwa瘸na przez chorwackie media. Jednak wci捫 bardziej za spraw swej egzotyki ni liczebno軼i.Charakterystycznym elementem wizerunku Perkovicia jako artysty jest Krzy 安i皻ego Benedykta, kt鏎y nosi na piersi. To nie tylko publiczny manifest wiary, lecz tak瞠 znak chroni帷y przed z造mi mocami. Piosenkarz nie rozstaje si z nim na 瘸dnym koncercie. Cz瘰te nawi您ania do katolickiej to窺amo軼i Chorwat闚 to kolejny pow鏚 popularno軼i Thompsona w kraju, w kt鏎ym katolicyzm jest nierozerwalnie zwi您any z poczuciem narodowej odr瑿no軼i. Gdy w 2002 roku Chorwacj odwiedzi papie Jan Pawe II, Marko nagra z tej okazji specjalny utw鏎 dedykowany Ojcu 安i皻emu, zatytu這wany “Ivane Pavle II”. To tak瞠 jeden z jego nie鄉iertelnych przeboj闚.
– “Janie Pawle II, nar鏚 chorwacki kocha Ciebie” - wyznaje w piosence Thompson.
Artyst z naszym krajem 陰czy nie tylko mi這嗆 do papie瘸-S這wianina. Muzyk tak瞠 w Polsce ma bowiem swoich fan闚 a polska publiczno嗆 na jego koncertach zaczyna by zauwa瘸na przez chorwackie media. Jednak wci捫 bardziej za spraw swej egzotyki ni liczebno軼i.

Dzisiaj chorwacki 鈍i皻y jest tak瞠 jednym z bohater闚 dyskursu, kt鏎ego przedmiotem jest chorwacka pa雟twowo嗆 w latach II wojny 鈍iatowej. Dyskursu, kt鏎y dzieli opini publiczn i elity tego kraju. Podobnie jak posta charyzmatycznego muzyka z Dalmacji, kt鏎y nie mo瞠 narzeka na brak zainteresowania ze strony medi闚 i dzia豉czy lewicy, kt鏎zy co jaki czas powracaj z oskar瞠niami o faszyzm, kierowanymi pod adresem piosenkarza. Koronnym argumentem w tezie, 瞠 Thompson to faszysta jest fakt, i w jego repertuarze koncertowym obecnych jest kilka starych, ustaszowskich pie郾i z czas闚 II wojny 鈍iatowej, w鈔鏚 nich za piosenka “Jasenova i Gradiska Stara”.artysta publicznie wyja郾ia, i jako katolik pot瘼ia zbrodnicze praktyki ka盥ej w豉dzy, tak komunistycznej jak i faszystowskiej, wydaje si im niewystarczaj帷y. Temat ruchu ustaszowskiego i Niezale積ego Pa雟twa Chorwackiego w latach 1941-45 powraca w Chorwacji jak czkawka i ten stan nie pr璠ko ulegnie zmianie.

Popularno嗆 Thompsona nie jest dzie貫m przypadku. Perkovi pojawi si we w豉軼iwym momencie i we w豉軼iwym miejscu. Okres wojny o niepodleg這嗆 i silnego napi璚ia narodowych emocji by doskona陰 chwil dla pocz徠kuj帷ego artysty 酥iewaj帷ego patriotyczne teksty. Marko po prostu 酥iewa Chorwatom to, co - tak jak on sam - czu造 w tym czasie miliony jego rodak闚.
Dekad p騧niej, po latach ci篹kiej pracy, cieszy si statusem gwiazdy chorwackiego rocka. Ma s豉w i pieni康ze. I bezcennych w walce o rz康 dusz sojusznik闚: specjalist闚 od promocji. To dzi瘯i nim piosenkarz, kt鏎ego repertuar cechuje si momentami bardzo siln polityczn niepoprawno軼i, ma przed sob otwarty dost瘼 do du篡ch medi闚. Nie zapomnijmy jednak tak瞠 i o tym, 瞠 ludzie s逝chaj Thompsona dlatego, 瞠 jego piosenki po prostu im si podobaj. Artysta potrafi tworzy hity, kt鏎e wygrywaj bitwy o miejsce na listach przeboj闚.[Jacek Klimas]