czwartek, 27 sierpnia 2009

Przes豉nie"pod wp造wem" do lewak闚

Drodzy wyborcyLSD, SLD, Platformy i ci, kt鏎zy maj dobre intencje ale oddaj sw鎩 g這s na pisiorstwo, chcia貫m wam oznajmi, 瞠 jeste軼ie g堯wn przyczyn kryzysu i wszelkiej beznadzieji kt鏎 codziennie wytykacie i przytaczacie swojemu krajowi i narodowi. Jeste軼ie konformistami bez twarzy i sumienia w豉snych poczyna, dajecie si przyt這czy podstawowym fizjologicznym czynno軼iom 篡cia codziennego, pozamy郵eniem o nichwasze sterowane szare wi您ania gubi sens. Wy郵ijcie si wagonami jak nadalej od Polski razem z waszymi problemami, idolami i marzeniami, tam gdzie napewno jest lepszy 鈍iat gdzie nie trzeba si zastanawiac po pracy dlaczego jest tak i tak i co m鏬豚ym/mog豉bym zmieni w swoim otoczeniu dla w豉snego narodu. Wasze m騜d磬i ogarn nowi specjalisci od reklamy, a wy daleko od kraju dacie mu wreszcie spok鎩 i dobrobyt.

Uciekajcie, kiedy niebedzie ju czasu SSSS

poniedzia貫k, 24 sierpnia 2009

Po urlopie w Chorwacji wje盥瘸m znowu do Bo郾i, wita nas granica i pro軸a niebieskookiej star積iczki granicznej o zielona karte, kt鏎ej niemamy. Informuje nas mi豉 Pani, ze mozemy j naby w jakim domu niedaleko, interes si kr璚i!! 20 Euro za ubezpieczenie tylko na teren Bosni. Po prawej stronie drogi Pocitejl, pi瘯ne muzu軛a雟kie miasteczko, budowle tureckie mia造 b造skawicznie adaptowa zdopyty teren ludnosci okupujacej kraj, korpusy janczar闚 posiada造 w豉sne zespo造 in篡nieryjne. Meczety ros造 tak szybko jak szybko ros造 kajdany na r瘯ach bosniak闚, to widoczna oznaka panowania Imperium Osma雟kiego, wizyt闚ka 鈍ietnosci krwio瞠rczego tureckiego molocha.

Jade dalej, warto powiedziec pare s堯w o drodze w strone miejscowo軼i Donji Vakuf, mniej wi璚ej ko這 Prozoru wje盥瘸m na olbrzymi prze喚cz, widok niesamowity, nie mia貫m poj璚ia, 瞠 ludzie buduj drogi na takich wysoko軼iach. Jak si tak popatrzy na ukszta速owanie kraju to 豉two stwierdzi, 瞠 utrzymywanie partyzantki na terenie Dynar闚 w czasie II wojny 鈍iatowej nie by這 wi瘯szym problemem, gdyby Polska by豉 podobnie wymodelowana przez stw鏎ce to Niemcy przegrali by wojne z nasz partyzantk w ci庵u 2 lat. Po koszmarnych g鏎skich przepa軼iach ukazuj si Jajce. Dawna stolica chrze軼ija雟kich kr鏊闚 Bo郾i, znienawidzona feudalna dynastia rz康zi豉 krajem jako ostatnia i w obliczu tureckiego niebezpiecze雟twa przegra豉. W 1463 Bo郾ia zosta豉 ostatecznie podbita przez tureckiego potwora, ostatniemu w豉dcy na rozkaz su速ana 軼i皻o g這we a jego zona i dzieci uleg造 poturczeniu, kr鏊owa znalaz豉 si w jednym z harem闚 oficerskich. Jajce sp造ne造 krwi niewinnych, ludzi zmuszano do zmiany wiary, szerzy豉 si zdrada i konformizm. Szlachta Bosniacka sprzeda豉 nar鏚, aby niestraci majatk闚 i wp造w闚 s逝zyli Imperium, zwykli ludzie r闚nie z pow鏚ek ekonomicznych zrywali z korzeniami. Ludno嗆 muzu軛a雟ka mia豉 wieksze sfobody i przywileje, p豉ci豉 mniejsze podatki i niepodlega豉 represjom, wytrwa kilkaset lat przy chrze軼ija雟twie w takich warunkach jest rzecz niebywa陰.

Jest jeszcze jedna wa積a rzecz, w ca貫j by貫j Jugos豉wi ludzie czasem m闚i, "jest w Jugos豉wii jeden nar鏚 jego tragedi s trzy wiary" Plemiona po逝dniowos這wia雟kie j瞛ykowo prawie si nieodr騜niaj w tym zak徠ku 鈍iata, struktura Etniczna tamtej Bo郾i zawiera豉 w swojej mieszance przewag 篡wo逝 serbskiego,i ma造 u豉mek chorwackiego. Jad帷 dalej na p馧noc docieramy do Republiki Serbskiej, widok zupe軟ie inny od reszty kraju, ludzie jakby bardziej cywilizowani, osiedla czyste 豉dne i zadbane. Banja Luka ukazuje gospodarno軼 i pracowito嗆 Serb闚, obraz chetnie manipulowany przez chorwackich faszyst闚, droga staje si prosta znikaj g鏎y zaczyna si r闚nina. Niedaleko granicy 瞠gnamy ostatni widok 鈍iadczacy o roz豉mie wewn皻rznym pa雟twa, niedaleko na drzewach wisz flagi nieistniejacej Republiki Herceg-Bosni, jednostki terytorialnej, do kt鏎ej d捫yli Chorwaci. Jej stolic mia by zniszczony przez nich Mostar le膨cy na po逝dniu kraju.

I jestem znowu w Chorwacji, jednak to serbska Slavonialecz to ju inna historia tego popl徠anego zakadka 鈍iata.

niedziela, 23 sierpnia 2009

Bo郾ia mapa etniczna

Droga za Dobojem wita wy窺zymi g鏎ami, koryto rzeki Bosna staje si coraz bardziej malownicze. Wida wi璚ej meczet闚, granice mi璠zy Republik Serbsk a Republik Bo郾i i Hercegoviny s poszarpane i neregularne, mia造 odzwierciedla podzia造 narodowo軼iowe teren闚 jednak nigdy do ko鎍a nieuda這 si osi庵n望 dok豉dno軼i w tym wzgl璠zie. Po d逝giej i kr皻ej drodze docieramy do wielkiego miasta w samym 鈔odku Bo郾i, Zenica jest miastem g鏎niczym wielonarodowym, dominuj tu wielkie blokowiska, kominy hut, i wielkie g鏎y z wapiennymi ekspozycjami dodaj帷e jej niezwyk造 charakter, czuje si tutaj ducha jugos這wia雟kiego komunizmu zar闚no w zewnetrznym wygladzie miasta jak i jego mieszka鎍闚. Multikulturowe miasto w samym 鈔odku komunistycznego eksperymentu, mia這 dawa prac, chleb i nadzieje, w wielkich osiedlach a Zenica ma oko這 130 tys mieszka鎍闚 o wiele mniej jest budynk闚 sakralnych.

Jedziemy dalej malownicz lecz w御k i powoln drog do stolicy tymczasowego wspomaganego przez Uni Europejsk federacyjnego pa雟twa. Co chwile jaki meczet i kawiarnia, muzu軛ani buduj strzeliste wie瞠 swoich sakrum aby pokaza si喚 i determinacj, wyst瘼uj pami徠ki budowane zar闚no w czasach XV-wiecznego poturczenia Bosni jak i odbudowane obiekty zniszczone wcze郾iej w dzia豉niach wojennych. I wreszcie doje盥瘸my do Sarajeva, stoj帷 w korku na E761 widzimy zniszczone przedmie軼ia miasta, podziurawione przez pociski domy 鈍iadcz o zaciek這軼i walk. Nagle wynurzaj si w oddali czerwone od dach闚ek drobnych domostw bystre wzg鏎za Sarajewa, widok niezwyk造 przepi瘯ny kontrastuj帷y z Zieleni okolicznych g鏎, kt鏎ych szczyty pi皻rz si monumentalnie na wysoko嗆 do 1600 m. Piekne niezwyk貫 osiedle warte odwiedzenia dzieli si na cz窷 serbsk i muzu軛a雟k, zaraz po wyje寮zie z centrum spotykamy znowu wywieszone na s逝pach serbskie flagi.

Dzi Bo郾ia to wytw鏎 dziwny, wida nadal tendencje narodowo軼iowe rozbijaj帷e struktur federacji, republika ma trzech premier闚: serba, katolika, muzu軛anina i jednego prezydenta jednak najwa積iejsz figur jest przedstawiciel czy reprezentant UE do spraw tego pa雟twa, aktualnie chyba jaki s這wak. W ka盥ym razie co kolwiek by nierobili w imie w豉snych interes闚 to w豉郾ie ten s這wak ma mozliwo嗆 i nakaz zachamowa proces i w豉軼owie to on sprawuje w豉dz. Ale wracam do wyprawy i tu w豉郾ie tuz za Sarajewem typowe muzu軛a雟kie osiedla i ogromne g鏎y z wielkimi skalnymi ekspozycjami, pi皻rz si tu nad drog tak jakby specjalnie ktos je ustawi w tym miejscu. Droga od Had磨d磨 do Granicy chorwackiej to praktycznie jeden wielki park rozrywki dla turyst闚, kr皻e drogi koryto rzeki Neretva, zalewy w Konjicu i wielki zjazd w d馧 do Mostaru. Nad miastem jakby ska造 bardziej piaskowe niz wapienne, lecz same miasto dominuje biel budynk闚, od meczet闚 po ko軼io造 i bloki mieszkalne wszystko zlane w jedn mase z okolicznymi g鏎ami, widik z drogi niesamowity. Mijamy jak捷 wiosk, w kt鏎ej festyn, ludzie si bawi, s造cha regionalne 酥iewy, dziesiatki os鏏 roz這zonych na kocach przy g堯wnej ulicy pod gajami oliwnymi. Zabawa trwa my jedziemy dalej, wida kobiety w chustach id逝gich sp鏚nicach a za pare metr闚 meczet i tak do samej granicy. Jest to 鈍iat gin帷y, nied逝go niezobaczymy takich scen, ludzie b璠 si 酥ieszy p璠zi za fors i problemami w豉snych sukces闚, dzi jednak jest tu jeszcze spokojnie, pomimo wojny 鈍iat jest radosny i przyjazny. I mozemy si zastanawia jak wygl康a b璠zie ta dziwna sztuczna federacja w przysz這軼i? Jesli Chorwacja wejdzie do UE to Serbia napewno, a stamt康 krok do Bo郾i, Unia niepotrzebuje narod闚 i religii wi璚 wzorem komuny rozwinie inne dziedziny ludzkiego zaangazowania. Bogata w zasoby g鏎nicze i atrakcyjna turystycznie bedzie celem obcych inwestycji, Niemcy wraz Francuzami i Anglikami b璠 逝pili ten ma造 kawa貫k 鈍iata tak jak robili to w Polsce za zgod naszych 篡dowskich elit.

Jakis czas temu zainteresowa貫m si blogami, a jeszcze wczesniej histori Jugos豉wi i S這wian Po逝dniowych, pow鏚 by jeden. Pomimo zainteresowania ludzmi i histori praktycznie nic niewiedzia貫m o konfliktach w Jugos豉wii, ch耩 poznania nieznanego da豉 mi determinacje w d捫eniu do prawdy i odkrywania kolejnych kart.

Jest takie dziwne pa雟tefko niby ma貫 a jednak wielkie w swojej sile i wymowie, meczetami, cerkwiami, koscio豉mi, pomnikami i ruinami opowiada niezwyk陰 lecz czsem mroczn ksi璕e. Zwyk造 Polak i tak bardziej kapuj帷y ni przecietny europejczyk a napeno amerykanin prawie nic niewie o co chodzi這 w tej dziwnej wojnie i jak dzis wygl康a codzienne 篡cie w tym kraju, bo to lepiej si piwka napi i meczyk obejze i po co wiedzie cos wi璚ej.

Raz tylko by貫m w Bo郾i i to ekspresem tak, 瞠 jedynie na stacji 豉man angielszczyzn zd捫y貫m zapyta jedynie o benzyne, podziwia貫m cudown Bo郾i zza szyb kilkunastoletniego Renault. W po酥iechu nad mo瞠 widzia貫m serbsk i chorwacko-muzu軛a雟k cz窷 kraju, drogi przyjemne lecz zakorkowane i straszliwie g鏎zyste, ma si wra瞠nie, 瞠 jedzie si ca造 czas prze這mem Dunajca.

I tak podr騜 zacz窸a si na granicy Bosanski Samac, papiery sprawdzili i jedziemy, po drodze do serbskiego miasta Doboj kilka miejscowo軼i zamieszkanych przez Serb闚 no i oczywi軼ie wsz璠zie cyrylica, w oczy rzucaj si flagi Serbskie zawieszone zaraz przy drodze. Kraina ciekawa lecz niezachwyca, wida pierwsze gliniane czerwone dachy osiedli, zupe軟ie takich jakie kiedy pokazywane by造 w telewizji. Wreszcie Doboj miasto jak 1/3 Nowego S帷za otoczona podobnymi g鏎ami, bloki komunistyczne, niedaleko na wyzszym wzg鏎zu cerkiew prawos豉wna, a na innym szpiczasta wie篡czka meczetu, nibu serbska domena a meczet闚 jak grzyb闚 po deszczu. W 鈔odku miasta z pl徠aniny blok闚 wynurza si bystre lecz niewielkie wzg鏎ze, a na nim zamek piekny, widok niezwyk造 wprost z miasta komunistycznej urbanizacji 鈔edniowieczna warownia.

czwartek, 23 lipca 2009

安iat obieg豉 niedawno wiadomo嗆 o post瘼ach w budowie sztucznej inteligencji, szarlatani s ju bliscy stworzenia czego co w ich rozumieniu dor闚nywa b璠zie ludzkiemu umys這wi. Ju powsta造 pierwsze wa積e elementy m霩gu szczura. Takie rewelacje og這si Henry Markram, dyrektor Blue Brain Project, podczas mi璠zynarodowej konferencji TED w Oxfordzie. Stwierdzi, 瞠 sztuczny m霩g pomo瞠 w leczeniu chor鏏 psychicznych. W豉郾ie tak taktyk usprawiedliwiania swoich poczyna przyjmuje ta banda pseudodoktor闚.

Miejmy nadzieje, 瞠 niespe軟i si takie czarne proroctwa pisarzy i filmowc闚 jak np."Terminator". Osobi軼ie uwa瘸m, 瞠 taki m霩g wp造nie na mo磧iwo嗆 dog喚bnej kontroli zachowa ludzkich, b璠zie mo積a prze郵edzi ka盥y aspekt naszego 篡cia, ....wielki brat si zbli瘸. Rozbudowany system informacji, nieposiadajacy uczu dotknie ka盥ego z nas, cz這wiek straci wolno嗆. Mo瞠 takie zabiegi w豉郾ie maj rozwija struktury Nowego Porz康ku 安iata(New Worl Order) polecam obejrze filmy o tym tytule na serwisach video.

Na poczatku zanim zaczniemy szuka na sewisach wideo przer騜nych piosenek autora, przeczytajmy pare linijek na jego temat.

dla "niewtajemniczonych" - kto to jest ?
[Jacek Klimas] -Marko Perkovi - Thompson to najpopularniejszy wokalista popowy i rockowy w Chorwacji. Miliony sprzedanych p造t, tysi帷e wiernych fan闚 na koncertach.jego fenomen narodzi si w czasie chorwackiej wojny o niepodleg這嗆 w latach 1991 -95. Zna i kocha go niemal ca豉 Chorwacja. Marko Perkovi, wyst瘼uj帷y pod pseudonimem Thompson, jest najbardziej popularnym i kontrowersyjnym muzykiem w tym kraju. Jego teksty, pe軟e religijnych i patriotycznych tre軼i, s dla wielu Chorwat闚 篡ciowym credo. Muzyczna kariera Thompsona uchodzi za kulturowy fenomen i jako taka sta豉 si przedmiotem bada socjolog闚.

“Z niebieskich wysoko軼i
Ze郵ij zn闚 Bo瞠 syna
Aby nas wyprowadzi z biedy
I uczyni z nas bohater闚”

Marko Perkovi, “E, moj narode”

Thompson. T nazw zna w Chorwacji ka盥y. To pseudonim artystyczny Marka Perkovicia, najpopularniejszego i najbardziej kontrowersyjnego muzyka w tym kraju. Jego teksty, pe軟e religijnych i patriotycznych tre軼i, s dla wielu Chorwat闚 niczym Credo.
Marko Perkovi urodzi si w 1966 roku w ma貫j, chorwackiej wiosce Cavoglave. Chorwacja by豉 w闚czas cz窷ci Titos豉wii, jak wsp馧cze郾ie niekt鏎zy Chorwaci okre郵aj komunistyczn Jugos豉wi. Uko鎍zy szko喚 hotelarsk, potem pracowa latem jako kelner w hotelach, a zimy sp璠za w Splicie odpoczywaj帷 i kelneruj帷 w tamtejszych knajpkach. I marz帷 o karierze wokalnej. Marzenie to urzeczywistni這 si w 26 roku jego 篡cia. By rok 1991 i trwa豉 w豉郾ie wojna, kt鏎 w chorwackiej historiografii okre郵ana jest jako wojn o niepodleg這嗆. Chorwacja og這si豉 niepodleg這嗆 25 czerwca 1991 roku, ale federalne w豉dze Jugos豉wii nie mia造 zamiaru na ni pozwoli i jedno嗆 wielonarodowego pa雟twa postanowi造 utrzyma za wszelk cen. Jednocze郾ie zamieszkuj帷y Chorwacj Serbowie postanowili stworzy w豉sne pa雟two w Krajinie. Tak zacz窸o si piek這 wojny, kt鏎a mia豉 potrwa do 1995 roku. Los sprawi, 瞠 jedna z linii frontu bieg豉 niedaleko dalmaty雟kiej wioski Cavoglave, rodzinnej wsi Marko Perkovicia. M這dzieniec bra oczywi軼ie udzia w walkach, podobnie jak wielu m這dych Chorwat闚. Walczy na pierwszej linii frontu. Na jego zdj璚iach z tamtego okresu widzimy d逝gow這sego ch這paka z karabinem maszynowym i gitar akustyczn w鈔鏚 kilkunastoosobowego oddzia逝. To w豉郾ie tam, w okopach pod Cavoglave narodzi這 si muzyczne zjawisko, kt鏎emu na imi Thompson. Zjawisko, kt鏎e s逝sznie uchodzi za kulturowy fenomen i jako taki sta這 si nawet przedmiotem bada socjolog闚. A wszystko za spraw przypadkowo i spontaniczne stworzonej piosenki “Bojna Cavoglave” [Waleczne Cavoglave]. Perkovi nagra utw鏎 za pomoc zwyk貫go magnetofonu i w tej amatorskiej wersji piosenka kr捫y豉 po knajpach w Splicie. Jako pierwszy w radiowy eter pu軼i j Edo Gracin, kierownik muzyczny Radia Split. W tym czasie Perkovi razem z towarzyszami jako zwykli 穎軟ierze zaj璚i byli walk i trudami frontowego 篡cia. Marko nawet nie przypuszcza, 瞠 jest tw鏎c hitu, kt鏎y b璠zie trampolin do jego dzisiejszych estradowych dokona. W 鈍i皻a Bo瞠go Narodzenia 1991 roku prosto z linii frontu przyjecha do Splitu, aby w miejscowym studio nagra pierwszy singiel. Znalaz造 si na nim dwie piosenkami: “Bojna Cavoglave” [Waleczna Cavoglana] i “Moli mala”[M鏚l si, ma豉]. [M鏚l si, ma豉]. Popularno嗆 “Bojna Cavoglave” szerzy豉 si b造skawicznie, piosenki s逝cha豉 ca豉 Chorwacja. Wszystkie stacje radiowe, kt鏎e nadawa造 na terenach obj皻ych walkami, rozpoczyna造 i ko鎍zy造 program hitem Marka. Na pocz徠ku 1992 roku ekipa lokalnej stacji telewizyjnej w Splicie nagra豉 teledysk do “Bojna...”, kt鏎y potem emitowa豉 chorwacka telewizja.
Ogl康any dzisiaj zaskakuje statyczno軼i i amatorszczyzn. M這dy ch這pak z r騜a鎍em na piersi i karabinem w r瘯u na tle wzg鏎z lub ko軼io豉 酥iewa wsp鏊nie z towarzyszami z oddzia逝. Perkovi nie siedzia jednak z za這穎nymi r瘯ami, lecz ca造 czas poprzez piosenki wyra瘸 swoj zaskakuj帷o bogat osobowo嗆 i warto軼i, dla kt鏎ych 篡. Tworzy nowe piosenki. W 1994 r. powsta utw鏎 „Anica, Kninska Kraljice” [Anice, kr鏊owa kni雟ka], kt鏎a znalaz si na wydanym w 1995 r. drugim albumie artysty “Vrijeme 隕orpiona”. Thompson 酥iewa w niej o wyzwoleniu Knina – miasta b璠帷ego stolic Slavonii. Je郵i w piosence nie widz odbicia w豉snego 篡cia, nie mog jej po prostu 酥iewa.
Promuj帷a nowy album, bardzo osobista piosenka “Zaustavi se vjetre” [Zatrzymaj si wietrze] sta豉 si hitem tak samo szybko i niespodziewanie jak “Bojna Cavoglave”. Powsta豉 zupe軟ie przypadkiem w domu artysty w Splicie, gdy pewnego dnia wr鏂i z wizyty u swej chorej babci. Marko m闚i wtedy, 瞠 przez g這w przelatywa造 mu r騜ne my郵i, przepe軟ia造 go emocje... Co zmusi這 go by usiad za sto貫m i przela na papier to, co nagromadzi這 si w nim przez minione lata. Piosenka powsta豉 w 10 minut i nikt nie przypuszcza, jak szybko stanie si przebojem.
P造ta “Zaustavi se vjetre” pe軟a jest przeboj闚, w鈔鏚 kt鏎ych kultowym jest r闚nie utw鏎 “Prijatelji”. Artysta powraca w nim do czas闚 wojny, opowiada o swoich wojennych przyjacio豉ch i trudno軼iach, jakie maj z adaptacj w powojennej rzeczywisto軼i. Do utworu nagrano tak瞠 bardzo wymowny klip. “Zaustavi se vjetre” to tak瞠 utw鏎 “Lijepa li si“ - swoisty pop-rockowy hymn dedykowany czterem historycznym regionom Chorwacji. Do tej piosenka nakr璚ono jeden z najg這郾iejszych teledysk闚 w historii Chorwacji. To by豉 prawdziwa mega-produkcja. Nagrywano go miesi帷ami. Marko na alkarskim koniu obje盥瘸 Chorwacj i odwiedza wszystkie wa積e miejsca zwi您ane z histori jego ojczyzny.Daleka i bliska historia Chorwacji zawsze by造 dla Perkovicia 廝鏚貫m artystycznych inspiracji. Podobnie jak kultura ludowa Chorwat闚 z jej starymi legendami i ludycznymi przy酥iewkami. Piosenkarz uwielbia pie郾i poszczeg鏊nych region闚. Gdy od swych przyjaci馧 z bo郾iackiego Kupreszu us造sza pie填 “Moj Ivane” stworzy do niej rockowe aran瘸cje i uczyni j kolejnym hitem s逝chanym w ca造m kraju. Teledysk do tej piosenki tak瞠 jest niezwyk造, bowiem w roli statyst闚 wyst徙i這 w nim ponad 1000 mieszka鎍闚 Kupreszu.

Od albumu “Vjetar s Dinare” min窸o ponad trzy lata, gdy w 2002 roku Thompson wyda now p造t “E, moj narode”, o kt鏎ej wielu m闚i, 瞠 jest szczytem jego osi庵ni耩 muzycznych. Na nowym albumie dominuj zaanga穎wane spo貫cznie tematy. Nie ma ju mi這snych ballad ani rock`n'rollowych szale雟tw. Album jest niezwykle sp鎩ny pod wzgl璠em formy jak i tre軼i.

Marko Perkovic

Artysta bardzo sianga簑je we wsp馧czesn rzeczywisto嗆a w tytu這wej piosence “E, moj narode” wyznaje wr璚z prowokacyjnie stosunek do poityk闚 i ludzi stoj帷ych po stronie z豉: „Ju od czas闚 Chrystusa/ Diabelskie si造 si trudz/ By zada nam kl瘰k/ Antychry軼i i masoni/ Komuni軼i, oto oni [...] We幟y w swe r璚e los i szcz窷cie/ Bo d逝瞠j tak nie mog i nie chc”.


Bardzo istotnym w徠kiem w tw鏎czo軼i Thompsona jest wiara katolicka. Artysta bez kompleks闚 酥iewa o Bogu i publicznie wyznaje, 瞠 w Jezusie Chrystusie znajduje siln motywacj do 篡cia. Album “E, moj narode” jest pod tym wzgl璠em wyj徠kowo czytelny. W refrenie przebojowego utworu “Necu izdat ja” [Nie chc zdradzi澕 wyznaje: „Nie chc zdradzi Boga nigdy / Nie chce gasi s這鎍a 鈍iec帷ego na niebie”. Charakterystycznym elementem wizerunku Perkovicia jako artysty jest Krzy 安i皻ego Benedykta, kt鏎y nosi na piersi. To nie tylko publiczny manifest wiary, lecz tak瞠 znak chroni帷y przed z造mi mocami. Piosenkarz nie rozstaje si z nim na 瘸dnym koncercie. Cz瘰te nawi您ania do katolickiej to窺amo軼i Chorwat闚 to kolejny pow鏚 popularno軼i Thompsona w kraju, w kt鏎ym katolicyzm jest nierozerwalnie zwi您any z poczuciem narodowej odr瑿no軼i. Gdy w 2002 roku Chorwacj odwiedzi papie Jan Pawe II, Marko nagra z tej okazji specjalny utw鏎 dedykowany Ojcu 安i皻emu, zatytu這wany “Ivane Pavle II”. To tak瞠 jeden z jego nie鄉iertelnych przeboj闚.
– “Janie Pawle II, nar鏚 chorwacki kocha Ciebie” - wyznaje w piosence Thompson.
Artyst z naszym krajem 陰czy nie tylko mi這嗆 do papie瘸-S這wianina. Muzyk tak瞠 w Polsce ma bowiem swoich fan闚 a polska publiczno嗆 na jego koncertach zaczyna by zauwa瘸na przez chorwackie media. Jednak wci捫 bardziej za spraw swej egzotyki ni liczebno軼i.Charakterystycznym elementem wizerunku Perkovicia jako artysty jest Krzy 安i皻ego Benedykta, kt鏎y nosi na piersi. To nie tylko publiczny manifest wiary, lecz tak瞠 znak chroni帷y przed z造mi mocami. Piosenkarz nie rozstaje si z nim na 瘸dnym koncercie. Cz瘰te nawi您ania do katolickiej to窺amo軼i Chorwat闚 to kolejny pow鏚 popularno軼i Thompsona w kraju, w kt鏎ym katolicyzm jest nierozerwalnie zwi您any z poczuciem narodowej odr瑿no軼i. Gdy w 2002 roku Chorwacj odwiedzi papie Jan Pawe II, Marko nagra z tej okazji specjalny utw鏎 dedykowany Ojcu 安i皻emu, zatytu這wany “Ivane Pavle II”. To tak瞠 jeden z jego nie鄉iertelnych przeboj闚.
– “Janie Pawle II, nar鏚 chorwacki kocha Ciebie” - wyznaje w piosence Thompson.
Artyst z naszym krajem 陰czy nie tylko mi這嗆 do papie瘸-S這wianina. Muzyk tak瞠 w Polsce ma bowiem swoich fan闚 a polska publiczno嗆 na jego koncertach zaczyna by zauwa瘸na przez chorwackie media. Jednak wci捫 bardziej za spraw swej egzotyki ni liczebno軼i.

Dzisiaj chorwacki 鈍i皻y jest tak瞠 jednym z bohater闚 dyskursu, kt鏎ego przedmiotem jest chorwacka pa雟twowo嗆 w latach II wojny 鈍iatowej. Dyskursu, kt鏎y dzieli opini publiczn i elity tego kraju. Podobnie jak posta charyzmatycznego muzyka z Dalmacji, kt鏎y nie mo瞠 narzeka na brak zainteresowania ze strony medi闚 i dzia豉czy lewicy, kt鏎zy co jaki czas powracaj z oskar瞠niami o faszyzm, kierowanymi pod adresem piosenkarza. Koronnym argumentem w tezie, 瞠 Thompson to faszysta jest fakt, i w jego repertuarze koncertowym obecnych jest kilka starych, ustaszowskich pie郾i z czas闚 II wojny 鈍iatowej, w鈔鏚 nich za piosenka “Jasenova i Gradiska Stara”.artysta publicznie wyja郾ia, i jako katolik pot瘼ia zbrodnicze praktyki ka盥ej w豉dzy, tak komunistycznej jak i faszystowskiej, wydaje si im niewystarczaj帷y. Temat ruchu ustaszowskiego i Niezale積ego Pa雟twa Chorwackiego w latach 1941-45 powraca w Chorwacji jak czkawka i ten stan nie pr璠ko ulegnie zmianie.

Popularno嗆 Thompsona nie jest dzie貫m przypadku. Perkovi pojawi si we w豉軼iwym momencie i we w豉軼iwym miejscu. Okres wojny o niepodleg這嗆 i silnego napi璚ia narodowych emocji by doskona陰 chwil dla pocz徠kuj帷ego artysty 酥iewaj帷ego patriotyczne teksty. Marko po prostu 酥iewa Chorwatom to, co - tak jak on sam - czu造 w tym czasie miliony jego rodak闚.
Dekad p騧niej, po latach ci篹kiej pracy, cieszy si statusem gwiazdy chorwackiego rocka. Ma s豉w i pieni康ze. I bezcennych w walce o rz康 dusz sojusznik闚: specjalist闚 od promocji. To dzi瘯i nim piosenkarz, kt鏎ego repertuar cechuje si momentami bardzo siln polityczn niepoprawno軼i, ma przed sob otwarty dost瘼 do du篡ch medi闚. Nie zapomnijmy jednak tak瞠 i o tym, 瞠 ludzie s逝chaj Thompsona dlatego, 瞠 jego piosenki po prostu im si podobaj. Artysta potrafi tworzy hity, kt鏎e wygrywaj bitwy o miejsce na listach przeboj闚.[Jacek Klimas]

鈔oda, 22 lipca 2009

Bardzo polecam obejrze spektakl realizowany przez J. Machulskiego w teatrze telewizji. Generalnie jest to opowie嗆, kt鏎a mia豉 przekona polak闚 doupewnieniasi, 瞠wej軼ie w struktury Unii Europejskiej by這 s逝szne. Sprytna lewacka sztuczka socjologiczna uderza w najwi瘯sze i najczulsze obawy polak闚, udany zabieg manipulacji uda si i my郵, 瞠 wida tego efekty w postaci naszego dzisiejszego stosunku do polityki patriotycznej. Premiera spektaklu odby豉 sie 2003 roku 1 grudnia a wi璚 da豉 wielu "pustym m騜d磬om" czas do namys逝po referendum europejskim.

W mojej osobistej opinii jest to historyjka dosy udana i 鄉ieszna, je郵i cz這wiek posiada 鈍iadomo嗆 warto軼i i odporno嗆 na psychologiczne zabiegi tw鏎c闚 to mo瞠 si cieszy widowiskiem. Jest tam wiele 鄉iechu i grozy a niekt鏎e pomys造 g堯wnych postaci prze豉muj pat nudnej polskiej polityki, w kt鏎ej nic si niedzieje a byle wiadomo嗆 rozwiewana jest przez kilka dni za pomoc medi闚. Ukazuje si nam dzia豉niapolitykaniepoczytalnegoi zdeterminowanego,lecz w豉郾ie ta determinacja po陰czona z bezwzgledno軼i dla rzeczy z natury z造ch jest w moim odczuciu warto軼i, kt鏎ej dzi niema a powinna zago軼i cho raz.

Lewacka historyjka zaczyna si tak: W czerwcu 2003 roku w narodowym referendum 73 proc. uprawnionych do g這sowania opowiedzia這 si przeciwko przyst徙ieniu Polski do Unii Europejskiej. Latem tego samego roku zdarzy這 si wielkie za熤ienie s這鎍a. Wkr鏒ce potem na niebie pojawi豉 si kometa, nad Warszaw za widywano w ob這kach mogi喚 i krzy ognisty. W kwietniu 2007 roku z woli przewa瘸j帷ej wi瘯szo軼i wyborc闚 prezydentem RP zosta Bart這miej Czop.
Dotychczasowy prezydent Kazimierz Czechmeszy雟ki i jego zwolennicy s tym faktem wstrz捷ni璚i. Bart這miej Czop za bardzo szybko pokazuje na co go sta.

Bart這miej Czop topostazawieraj帷a cechy charakterologiczneLeppera, nowy prezydent obdarzony jest pewno軼i swoich poczyna przewy窺zaj帷 jego zdolno軼i. W spektaklu odnajdziemy takie orginalne pomys造 jak; walka z przestepczo軼i za pomoc ka豉sznikowa przed budynkiem s康u lub transmisje telewizyjne z wyrok闚 鄉ierci przerywane reklamami znanych, lubianychprodukt闚. Polityka zagraniczna nowego prezydenta zacznie si od zniewa瞠nia ambasador闚 dw鏂h pa雟tw cyt" Koniec z lizaniem ty趾闚". Polecam swietne widowisko je郵i si wie o co chodzi.

wtorek, 21 lipca 2009

Ludzie wielkiego honoru, odwagi, szli na smier zgodnie ze swoim sumieniem, to najwi瘯sza prawda nadzisiaj. Dla nas tamte oddzia造, czasy, czymy, si造 z豉, dobra s dzi realnym odniesieniem do czas闚 wielkich wybor闚. Wybieramy nasz przysz這嗆; Czy chcemy zachowa to窺amo嗆 narodu, jego odniesienie i skal? Czy chcemy aby nasze rodziny otacza造 realne i bogate warto軼i? Czy chcemy by wolni tak jak oni tego pragneli.

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

o

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

MY Z NIMI, ONI Z NAMI, WSZYSCY RAZEM DZI A DO WIECZNO列I.

1 , 2 , 3 , 4 , 5