czwartek, 23 lipca 2009

安iat obieg豉 niedawno wiadomo嗆 o post瘼ach w budowie sztucznej inteligencji, szarlatani s ju bliscy stworzenia czego co w ich rozumieniu dor闚nywa b璠zie ludzkiemu umys這wi. Ju powsta造 pierwsze wa積e elementy m霩gu szczura. Takie rewelacje og這si Henry Markram, dyrektor Blue Brain Project, podczas mi璠zynarodowej konferencji TED w Oxfordzie. Stwierdzi, 瞠 sztuczny m霩g pomo瞠 w leczeniu chor鏏 psychicznych. W豉郾ie tak taktyk usprawiedliwiania swoich poczyna przyjmuje ta banda pseudodoktor闚.

Miejmy nadzieje, 瞠 niespe軟i si takie czarne proroctwa pisarzy i filmowc闚 jak np."Terminator". Osobi軼ie uwa瘸m, 瞠 taki m霩g wp造nie na mo磧iwo嗆 dog喚bnej kontroli zachowa ludzkich, b璠zie mo積a prze郵edzi ka盥y aspekt naszego 篡cia, ....wielki brat si zbli瘸. Rozbudowany system informacji, nieposiadajacy uczu dotknie ka盥ego z nas, cz這wiek straci wolno嗆. Mo瞠 takie zabiegi w豉郾ie maj rozwija struktury Nowego Porz康ku 安iata(New Worl Order) polecam obejrze filmy o tym tytule na serwisach video.

Na poczatku zanim zaczniemy szuka na sewisach wideo przer騜nych piosenek autora, przeczytajmy pare linijek na jego temat.

dla "niewtajemniczonych" - kto to jest ?
[Jacek Klimas] -Marko Perkovi - Thompson to najpopularniejszy wokalista popowy i rockowy w Chorwacji. Miliony sprzedanych p造t, tysi帷e wiernych fan闚 na koncertach.jego fenomen narodzi si w czasie chorwackiej wojny o niepodleg這嗆 w latach 1991 -95. Zna i kocha go niemal ca豉 Chorwacja. Marko Perkovi, wyst瘼uj帷y pod pseudonimem Thompson, jest najbardziej popularnym i kontrowersyjnym muzykiem w tym kraju. Jego teksty, pe軟e religijnych i patriotycznych tre軼i, s dla wielu Chorwat闚 篡ciowym credo. Muzyczna kariera Thompsona uchodzi za kulturowy fenomen i jako taka sta豉 si przedmiotem bada socjolog闚.

“Z niebieskich wysoko軼i
Ze郵ij zn闚 Bo瞠 syna
Aby nas wyprowadzi z biedy
I uczyni z nas bohater闚”

Marko Perkovi, “E, moj narode”

Thompson. T nazw zna w Chorwacji ka盥y. To pseudonim artystyczny Marka Perkovicia, najpopularniejszego i najbardziej kontrowersyjnego muzyka w tym kraju. Jego teksty, pe軟e religijnych i patriotycznych tre軼i, s dla wielu Chorwat闚 niczym Credo.
Marko Perkovi urodzi si w 1966 roku w ma貫j, chorwackiej wiosce Cavoglave. Chorwacja by豉 w闚czas cz窷ci Titos豉wii, jak wsp馧cze郾ie niekt鏎zy Chorwaci okre郵aj komunistyczn Jugos豉wi. Uko鎍zy szko喚 hotelarsk, potem pracowa latem jako kelner w hotelach, a zimy sp璠za w Splicie odpoczywaj帷 i kelneruj帷 w tamtejszych knajpkach. I marz帷 o karierze wokalnej. Marzenie to urzeczywistni這 si w 26 roku jego 篡cia. By rok 1991 i trwa豉 w豉郾ie wojna, kt鏎 w chorwackiej historiografii okre郵ana jest jako wojn o niepodleg這嗆. Chorwacja og這si豉 niepodleg這嗆 25 czerwca 1991 roku, ale federalne w豉dze Jugos豉wii nie mia造 zamiaru na ni pozwoli i jedno嗆 wielonarodowego pa雟twa postanowi造 utrzyma za wszelk cen. Jednocze郾ie zamieszkuj帷y Chorwacj Serbowie postanowili stworzy w豉sne pa雟two w Krajinie. Tak zacz窸o si piek這 wojny, kt鏎a mia豉 potrwa do 1995 roku. Los sprawi, 瞠 jedna z linii frontu bieg豉 niedaleko dalmaty雟kiej wioski Cavoglave, rodzinnej wsi Marko Perkovicia. M這dzieniec bra oczywi軼ie udzia w walkach, podobnie jak wielu m這dych Chorwat闚. Walczy na pierwszej linii frontu. Na jego zdj璚iach z tamtego okresu widzimy d逝gow這sego ch這paka z karabinem maszynowym i gitar akustyczn w鈔鏚 kilkunastoosobowego oddzia逝. To w豉郾ie tam, w okopach pod Cavoglave narodzi這 si muzyczne zjawisko, kt鏎emu na imi Thompson. Zjawisko, kt鏎e s逝sznie uchodzi za kulturowy fenomen i jako taki sta這 si nawet przedmiotem bada socjolog闚. A wszystko za spraw przypadkowo i spontaniczne stworzonej piosenki “Bojna Cavoglave” [Waleczne Cavoglave]. Perkovi nagra utw鏎 za pomoc zwyk貫go magnetofonu i w tej amatorskiej wersji piosenka kr捫y豉 po knajpach w Splicie. Jako pierwszy w radiowy eter pu軼i j Edo Gracin, kierownik muzyczny Radia Split. W tym czasie Perkovi razem z towarzyszami jako zwykli 穎軟ierze zaj璚i byli walk i trudami frontowego 篡cia. Marko nawet nie przypuszcza, 瞠 jest tw鏎c hitu, kt鏎y b璠zie trampolin do jego dzisiejszych estradowych dokona. W 鈍i皻a Bo瞠go Narodzenia 1991 roku prosto z linii frontu przyjecha do Splitu, aby w miejscowym studio nagra pierwszy singiel. Znalaz造 si na nim dwie piosenkami: “Bojna Cavoglave” [Waleczna Cavoglana] i “Moli mala”[M鏚l si, ma豉]. [M鏚l si, ma豉]. Popularno嗆 “Bojna Cavoglave” szerzy豉 si b造skawicznie, piosenki s逝cha豉 ca豉 Chorwacja. Wszystkie stacje radiowe, kt鏎e nadawa造 na terenach obj皻ych walkami, rozpoczyna造 i ko鎍zy造 program hitem Marka. Na pocz徠ku 1992 roku ekipa lokalnej stacji telewizyjnej w Splicie nagra豉 teledysk do “Bojna...”, kt鏎y potem emitowa豉 chorwacka telewizja.
Ogl康any dzisiaj zaskakuje statyczno軼i i amatorszczyzn. M這dy ch這pak z r騜a鎍em na piersi i karabinem w r瘯u na tle wzg鏎z lub ko軼io豉 酥iewa wsp鏊nie z towarzyszami z oddzia逝. Perkovi nie siedzia jednak z za這穎nymi r瘯ami, lecz ca造 czas poprzez piosenki wyra瘸 swoj zaskakuj帷o bogat osobowo嗆 i warto軼i, dla kt鏎ych 篡. Tworzy nowe piosenki. W 1994 r. powsta utw鏎 „Anica, Kninska Kraljice” [Anice, kr鏊owa kni雟ka], kt鏎a znalaz si na wydanym w 1995 r. drugim albumie artysty “Vrijeme 隕orpiona”. Thompson 酥iewa w niej o wyzwoleniu Knina – miasta b璠帷ego stolic Slavonii. Je郵i w piosence nie widz odbicia w豉snego 篡cia, nie mog jej po prostu 酥iewa.
Promuj帷a nowy album, bardzo osobista piosenka “Zaustavi se vjetre” [Zatrzymaj si wietrze] sta豉 si hitem tak samo szybko i niespodziewanie jak “Bojna Cavoglave”. Powsta豉 zupe軟ie przypadkiem w domu artysty w Splicie, gdy pewnego dnia wr鏂i z wizyty u swej chorej babci. Marko m闚i wtedy, 瞠 przez g這w przelatywa造 mu r騜ne my郵i, przepe軟ia造 go emocje... Co zmusi這 go by usiad za sto貫m i przela na papier to, co nagromadzi這 si w nim przez minione lata. Piosenka powsta豉 w 10 minut i nikt nie przypuszcza, jak szybko stanie si przebojem.
P造ta “Zaustavi se vjetre” pe軟a jest przeboj闚, w鈔鏚 kt鏎ych kultowym jest r闚nie utw鏎 “Prijatelji”. Artysta powraca w nim do czas闚 wojny, opowiada o swoich wojennych przyjacio豉ch i trudno軼iach, jakie maj z adaptacj w powojennej rzeczywisto軼i. Do utworu nagrano tak瞠 bardzo wymowny klip. “Zaustavi se vjetre” to tak瞠 utw鏎 “Lijepa li si“ - swoisty pop-rockowy hymn dedykowany czterem historycznym regionom Chorwacji. Do tej piosenka nakr璚ono jeden z najg這郾iejszych teledysk闚 w historii Chorwacji. To by豉 prawdziwa mega-produkcja. Nagrywano go miesi帷ami. Marko na alkarskim koniu obje盥瘸 Chorwacj i odwiedza wszystkie wa積e miejsca zwi您ane z histori jego ojczyzny.Daleka i bliska historia Chorwacji zawsze by造 dla Perkovicia 廝鏚貫m artystycznych inspiracji. Podobnie jak kultura ludowa Chorwat闚 z jej starymi legendami i ludycznymi przy酥iewkami. Piosenkarz uwielbia pie郾i poszczeg鏊nych region闚. Gdy od swych przyjaci馧 z bo郾iackiego Kupreszu us造sza pie填 “Moj Ivane” stworzy do niej rockowe aran瘸cje i uczyni j kolejnym hitem s逝chanym w ca造m kraju. Teledysk do tej piosenki tak瞠 jest niezwyk造, bowiem w roli statyst闚 wyst徙i這 w nim ponad 1000 mieszka鎍闚 Kupreszu.

Od albumu “Vjetar s Dinare” min窸o ponad trzy lata, gdy w 2002 roku Thompson wyda now p造t “E, moj narode”, o kt鏎ej wielu m闚i, 瞠 jest szczytem jego osi庵ni耩 muzycznych. Na nowym albumie dominuj zaanga穎wane spo貫cznie tematy. Nie ma ju mi這snych ballad ani rock`n'rollowych szale雟tw. Album jest niezwykle sp鎩ny pod wzgl璠em formy jak i tre軼i.

Marko Perkovic

Artysta bardzo sianga簑je we wsp馧czesn rzeczywisto嗆a w tytu這wej piosence “E, moj narode” wyznaje wr璚z prowokacyjnie stosunek do poityk闚 i ludzi stoj帷ych po stronie z豉: „Ju od czas闚 Chrystusa/ Diabelskie si造 si trudz/ By zada nam kl瘰k/ Antychry軼i i masoni/ Komuni軼i, oto oni [...] We幟y w swe r璚e los i szcz窷cie/ Bo d逝瞠j tak nie mog i nie chc”.


Bardzo istotnym w徠kiem w tw鏎czo軼i Thompsona jest wiara katolicka. Artysta bez kompleks闚 酥iewa o Bogu i publicznie wyznaje, 瞠 w Jezusie Chrystusie znajduje siln motywacj do 篡cia. Album “E, moj narode” jest pod tym wzgl璠em wyj徠kowo czytelny. W refrenie przebojowego utworu “Necu izdat ja” [Nie chc zdradzi澕 wyznaje: „Nie chc zdradzi Boga nigdy / Nie chce gasi s這鎍a 鈍iec帷ego na niebie”. Charakterystycznym elementem wizerunku Perkovicia jako artysty jest Krzy 安i皻ego Benedykta, kt鏎y nosi na piersi. To nie tylko publiczny manifest wiary, lecz tak瞠 znak chroni帷y przed z造mi mocami. Piosenkarz nie rozstaje si z nim na 瘸dnym koncercie. Cz瘰te nawi您ania do katolickiej to窺amo軼i Chorwat闚 to kolejny pow鏚 popularno軼i Thompsona w kraju, w kt鏎ym katolicyzm jest nierozerwalnie zwi您any z poczuciem narodowej odr瑿no軼i. Gdy w 2002 roku Chorwacj odwiedzi papie Jan Pawe II, Marko nagra z tej okazji specjalny utw鏎 dedykowany Ojcu 安i皻emu, zatytu這wany “Ivane Pavle II”. To tak瞠 jeden z jego nie鄉iertelnych przeboj闚.
– “Janie Pawle II, nar鏚 chorwacki kocha Ciebie” - wyznaje w piosence Thompson.
Artyst z naszym krajem 陰czy nie tylko mi這嗆 do papie瘸-S這wianina. Muzyk tak瞠 w Polsce ma bowiem swoich fan闚 a polska publiczno嗆 na jego koncertach zaczyna by zauwa瘸na przez chorwackie media. Jednak wci捫 bardziej za spraw swej egzotyki ni liczebno軼i.Charakterystycznym elementem wizerunku Perkovicia jako artysty jest Krzy 安i皻ego Benedykta, kt鏎y nosi na piersi. To nie tylko publiczny manifest wiary, lecz tak瞠 znak chroni帷y przed z造mi mocami. Piosenkarz nie rozstaje si z nim na 瘸dnym koncercie. Cz瘰te nawi您ania do katolickiej to窺amo軼i Chorwat闚 to kolejny pow鏚 popularno軼i Thompsona w kraju, w kt鏎ym katolicyzm jest nierozerwalnie zwi您any z poczuciem narodowej odr瑿no軼i. Gdy w 2002 roku Chorwacj odwiedzi papie Jan Pawe II, Marko nagra z tej okazji specjalny utw鏎 dedykowany Ojcu 安i皻emu, zatytu這wany “Ivane Pavle II”. To tak瞠 jeden z jego nie鄉iertelnych przeboj闚.
– “Janie Pawle II, nar鏚 chorwacki kocha Ciebie” - wyznaje w piosence Thompson.
Artyst z naszym krajem 陰czy nie tylko mi這嗆 do papie瘸-S這wianina. Muzyk tak瞠 w Polsce ma bowiem swoich fan闚 a polska publiczno嗆 na jego koncertach zaczyna by zauwa瘸na przez chorwackie media. Jednak wci捫 bardziej za spraw swej egzotyki ni liczebno軼i.

Dzisiaj chorwacki 鈍i皻y jest tak瞠 jednym z bohater闚 dyskursu, kt鏎ego przedmiotem jest chorwacka pa雟twowo嗆 w latach II wojny 鈍iatowej. Dyskursu, kt鏎y dzieli opini publiczn i elity tego kraju. Podobnie jak posta charyzmatycznego muzyka z Dalmacji, kt鏎y nie mo瞠 narzeka na brak zainteresowania ze strony medi闚 i dzia豉czy lewicy, kt鏎zy co jaki czas powracaj z oskar瞠niami o faszyzm, kierowanymi pod adresem piosenkarza. Koronnym argumentem w tezie, 瞠 Thompson to faszysta jest fakt, i w jego repertuarze koncertowym obecnych jest kilka starych, ustaszowskich pie郾i z czas闚 II wojny 鈍iatowej, w鈔鏚 nich za piosenka “Jasenova i Gradiska Stara”.artysta publicznie wyja郾ia, i jako katolik pot瘼ia zbrodnicze praktyki ka盥ej w豉dzy, tak komunistycznej jak i faszystowskiej, wydaje si im niewystarczaj帷y. Temat ruchu ustaszowskiego i Niezale積ego Pa雟twa Chorwackiego w latach 1941-45 powraca w Chorwacji jak czkawka i ten stan nie pr璠ko ulegnie zmianie.

Popularno嗆 Thompsona nie jest dzie貫m przypadku. Perkovi pojawi si we w豉軼iwym momencie i we w豉軼iwym miejscu. Okres wojny o niepodleg這嗆 i silnego napi璚ia narodowych emocji by doskona陰 chwil dla pocz徠kuj帷ego artysty 酥iewaj帷ego patriotyczne teksty. Marko po prostu 酥iewa Chorwatom to, co - tak jak on sam - czu造 w tym czasie miliony jego rodak闚.
Dekad p騧niej, po latach ci篹kiej pracy, cieszy si statusem gwiazdy chorwackiego rocka. Ma s豉w i pieni康ze. I bezcennych w walce o rz康 dusz sojusznik闚: specjalist闚 od promocji. To dzi瘯i nim piosenkarz, kt鏎ego repertuar cechuje si momentami bardzo siln polityczn niepoprawno軼i, ma przed sob otwarty dost瘼 do du篡ch medi闚. Nie zapomnijmy jednak tak瞠 i o tym, 瞠 ludzie s逝chaj Thompsona dlatego, 瞠 jego piosenki po prostu im si podobaj. Artysta potrafi tworzy hity, kt鏎e wygrywaj bitwy o miejsce na listach przeboj闚.[Jacek Klimas]

鈔oda, 22 lipca 2009

Bardzo polecam obejrze spektakl realizowany przez J. Machulskiego w teatrze telewizji. Generalnie jest to opowie嗆, kt鏎a mia豉 przekona polak闚 doupewnieniasi, 瞠wej軼ie w struktury Unii Europejskiej by這 s逝szne. Sprytna lewacka sztuczka socjologiczna uderza w najwi瘯sze i najczulsze obawy polak闚, udany zabieg manipulacji uda si i my郵, 瞠 wida tego efekty w postaci naszego dzisiejszego stosunku do polityki patriotycznej. Premiera spektaklu odby豉 sie 2003 roku 1 grudnia a wi璚 da豉 wielu "pustym m騜d磬om" czas do namys逝po referendum europejskim.

W mojej osobistej opinii jest to historyjka dosy udana i 鄉ieszna, je郵i cz這wiek posiada 鈍iadomo嗆 warto軼i i odporno嗆 na psychologiczne zabiegi tw鏎c闚 to mo瞠 si cieszy widowiskiem. Jest tam wiele 鄉iechu i grozy a niekt鏎e pomys造 g堯wnych postaci prze豉muj pat nudnej polskiej polityki, w kt鏎ej nic si niedzieje a byle wiadomo嗆 rozwiewana jest przez kilka dni za pomoc medi闚. Ukazuje si nam dzia豉niapolitykaniepoczytalnegoi zdeterminowanego,lecz w豉郾ie ta determinacja po陰czona z bezwzgledno軼i dla rzeczy z natury z造ch jest w moim odczuciu warto軼i, kt鏎ej dzi niema a powinna zago軼i cho raz.

Lewacka historyjka zaczyna si tak: W czerwcu 2003 roku w narodowym referendum 73 proc. uprawnionych do g這sowania opowiedzia這 si przeciwko przyst徙ieniu Polski do Unii Europejskiej. Latem tego samego roku zdarzy這 si wielkie za熤ienie s這鎍a. Wkr鏒ce potem na niebie pojawi豉 si kometa, nad Warszaw za widywano w ob這kach mogi喚 i krzy ognisty. W kwietniu 2007 roku z woli przewa瘸j帷ej wi瘯szo軼i wyborc闚 prezydentem RP zosta Bart這miej Czop.
Dotychczasowy prezydent Kazimierz Czechmeszy雟ki i jego zwolennicy s tym faktem wstrz捷ni璚i. Bart這miej Czop za bardzo szybko pokazuje na co go sta.

Bart這miej Czop topostazawieraj帷a cechy charakterologiczneLeppera, nowy prezydent obdarzony jest pewno軼i swoich poczyna przewy窺zaj帷 jego zdolno軼i. W spektaklu odnajdziemy takie orginalne pomys造 jak; walka z przestepczo軼i za pomoc ka豉sznikowa przed budynkiem s康u lub transmisje telewizyjne z wyrok闚 鄉ierci przerywane reklamami znanych, lubianychprodukt闚. Polityka zagraniczna nowego prezydenta zacznie si od zniewa瞠nia ambasador闚 dw鏂h pa雟tw cyt" Koniec z lizaniem ty趾闚". Polecam swietne widowisko je郵i si wie o co chodzi.

wtorek, 21 lipca 2009

Ludzie wielkiego honoru, odwagi, szli na smier zgodnie ze swoim sumieniem, to najwi瘯sza prawda nadzisiaj. Dla nas tamte oddzia造, czasy, czymy, si造 z豉, dobra s dzi realnym odniesieniem do czas闚 wielkich wybor闚. Wybieramy nasz przysz這嗆; Czy chcemy zachowa to窺amo嗆 narodu, jego odniesienie i skal? Czy chcemy aby nasze rodziny otacza造 realne i bogate warto軼i? Czy chcemy by wolni tak jak oni tego pragneli.

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

o

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

Olesi雟ki Kamil

MY Z NIMI, ONI Z NAMI, WSZYSCY RAZEM DZI A DO WIECZNO列I.