pi徠ek, 19 sierpnia 2011

Anglicy to bardzo pragmatyczny nar鏚, ponad wszystko r闚nie i honor stawiaj biznes. Jednak w ostatnich latach zapomnieli o swoim swoim s造nnym nosie do interesu, imigranci byli potrzebni Anglii lecz nikt nie kontrolowa jako軼i obcego czynnika ludzkiego. Sami Anglicy dorastali od najm這dszych pokole w postawie roszczeniowej do rz康u, kryzys widoczny na ulicach dotkn掖 najbiedniejsze warstwy spo貫cze雟twa. Ponadto durnowate prawo w stosunku do czarnosk鏎ych i muzu軛an闚 wykluczy這 mo磧iwo軼i prewencyjne policji agnielskiej.

W豉軼iwie mo積a sobie zada pytanie: Kto podpala Londyn w sierpniu? Jest par odpowiedzi

- Czarnosk鏎zy mieszka鎍y Anglii, stali jak i nowo przybyli, w tym leniwym 篡wiole praca jest z貫m koniecznym, o wiele ciekawszym zaj璚iem jest przest瘼czo嗆, 豉twy nie wymagaj帷y zb璠nego wysi趾u pieni康z. Pracodawcy nie chc ich zatrudnia z powodu wrodzonego lenistwa wi璚 stanowi zwykle najbiedniejsz warstw, brak pieni璠zy doprowadza do przest瘼czo嗆i- r闚nanie jest proste.

- Emigranci z kryminaln przesz這軼i, niezale積ie od rasy

- Emigranci wykorzystywani przez miejscowych przedsi瑿iorc闚. 砰cie w Londynie nawet dla pracowitych ludzi jest bardzo drogie, brak j瞛yka i obca narodowo嗆 szereguje ludzi i zmniejsza ich dochody, wszystko uk豉da si w proste poj璚ie: frustracji spo貫cznej

- Miejscowi niezale積ie od rasy, w postawie roszczeniowej, leniwi i ma這 inteligentni, pomimo obywatelstwa i dobrego j瞛yka nie zdolni do obowi您kowo軼i zwi您anej z prac. W dodatku ustawicznie wymagaj帷y coraz wi瘯szych profit闚 i pomocy od pa雟twa. Skoro s Anglikami to im si nale篡, je郵i nie we幟iemy sobie sami!

- Zorganizowana przest瘼czo嗆 , wywo豉nie zamieszek doprowadzi這 do braku policji w wielu miejscach, a w konsekwencji do 豉twych rabunk闚.

mgr Kamil Olesi雟ki

wtorek, 19 lipca 2011

Czy Prawos豉wie wyklucza nasze dogmaty definitywnie?, nie s康z.

Czy podzia w ko軼iele po schi幟ie wschodniej zosta kiedykolwiek oficjalnie zadukomentowany?

Co nas r騜ni?

Jeste鄉y dzie熤i tego samego pasterza, to jest najwa積iejsze, jako prawdziwy chrze軼ijanin

nieszukam r騜nic, poszukuje prawdy i dialogu.

Wchodz帷 do cerkwii serbskiej w Kosovie, do bu貪arskiej w Macedonii, do grekokatolickiej w Polsce, czy wrescie do Katolickiego ko軼io豉 w Polsce czuje ten sam klimat pot璕i boskiego stworzenia.

W naszym ko軼iele czcimy te same obrazy, pami皻am ze swojego dzieci雟twa wisz帷y na 軼ianie obraz Matki Boskiej Nieustaj帷ej Pomocy, po latach w sercu Kosowskich G鏎 odnalaz貫m podobn Ikon Matki Boskiej.

olesi雟kiolesi雟ki

Nieczuje r騜nicy, wchodz do Cerkwii czy do Ko軼io豉 jak do swojej 鈍i徠ynii, razem jako s這wianie jeste鄉y zjednoczeni, jeste鄉y silniej進 lecz silniejsi nie przeciwko innym ludziom, jeste鄉y zjednoczeni przeciwko z逝.

14:56, hetman3333 , Religia
Link Dodaj komentarz »
poniedzia貫k, 18 lipca 2011


Jak trudno pozna cz這wieka, jak trudno pozna jego wn皻rze i to窺amo嗆 mieszka鎍闚 danej ziemi. Ludzie stworzyli specjalne kierunki my郵owe wyja郾iaj帷e ludzk natur, jej historie, charakterystyk, wytwory kultury, coraz cz窷ciej ingeruje si przy pomocy polityki i nauki w 鈍i皻e prawa narod闚 oraz innych etnicznych zbiorowo軼i.

Ka盥y cz這wiek 篡j帷y w danej przestrzeni posiada zawart g喚boko w genach tajemnic mentalnego porz康ku, posiada swoist sk這nno嗆 do zachowa i postrzegania 鈍iata, to jest swoiste zaprogramowanie cz這wieka na jego 篡cie. Przekazywany nam przez przodk闚, miksowany styczno軼i z innymi nacjami, niepowtarzalny i jedyny w swoim rodzaju gen mentalnego zbioru. W tym zbiorze istniej pewne nacje, narody, ludzie, jest on zauwa瘸lny go造m okiem gdy przekraczamy granic rozmawiamy z osob spoza naszego zbioru, og馧em gdy wchodzimy w styczno嗆 z inn mentalno軼i

Mentalno嗆 Ba趾an闚 to zbi鏎 mieszcz帷y ludzi okre郵onego terenu ze wszystkimi jego cechami. Dzi Ba趾any to wiele nacji, wiele narod闚 historycznie zwi您anych i podzielonych, ich istnienie po陰czone z pi瘯nem ziemi, na kt鏎ej zamieszkuj ukazuje niepowtarzalny klimat. Nie ma innego takiego miejsca na 鈍iecie, kulturowa kolorystyka zaskakuje go軼i z zewn徠rz, turysta z豉pany w ba趾a雟kie sieci, powr鏂i tu na pewno nie jeden raz.

Serbowie

Nie ma kultury, historii, tradycji Ba趾an闚 bez narodu Serbskiego, jego wybitni wodzowie decydowali o przysz這軼i ca貫go regionu od samego pocz徠ku, a do dzisiaj. Serbowie to nar鏚 wyj徠kowy, przewodz帷y na Ba趾anach, niez這mna mentalno嗆 po陰czona z przywi您aniem do tradycji charakteryzowa豉 w przesz這軼i zar闚no szlacht jak i zwyk貫 ch這pstwo, ka盥y prawdziwy Serb ma w sobie pierwiastek walki.

Serbowie mieli wielkich wodz闚, ojc闚 ko軼io豉, mieli swoje imperium, carstwo, wreszcie mieli i swoje tragedie. Zamieszkuj w Bo郾i, Chorwacji, Serbskiej Czarnog鏎ze, Macedonii w znacznych spo貫czno軼iach. Logicznym faktem jest, 瞠 wybieraj帷 si na Ba趾any powinni鄉y zna cho troch serbsk kultur, jest ona tu zwi您ana w znacznej mierze z ko軼io貫m prawos豉wnym.

Carstwo Cara Duszana, nostalgia za utraconym imperium

Jak u wszystkich narod闚 Ba趾an闚, 篡cie serb闚 r闚nie jest zdeterminowane tendencjami nacjonalistycznymi, wyst瘼uje tu poj璚ie „Serbskiego Ba趾anu”. W XIV w. mieli w豉sne carstwo ze stolic w Skopje, dominowali politycznie nad regionem ba趾a雟kim, decydowali o sprawach wykraczaj帷ych poza p馧wysep. Istnienie wielkiego carstwa serbskiego zapisa這 si g喚boko w historii i zakorzeni這 w 鈍iadomo軼i serbskiej, stworzy這 odniesienie do cel闚 politycznych i pretensji terytorialnych. Kolejne powtarzaj帷e si poprzez nast瘼ne lata odrodzonego kraju, koncepcje Wielkiej Serbii ukazywa造 silnie drzemi帷 w ludzkich sercach nostalgie do utraconego imperium.

olesi雟ki kamil

Przyje盥瘸j帷 do Serbii, Chorwacji, Bo郾i, Macedonii, Czarnog鏎y czy Kosowa powinni鄉y pami皻a, 瞠 Serbowie w bardzo szczeg鏊ny spos鏏 czcz swoje dzieje, historia jest mi璠zy nimi wci捫 篡wa, i nie zniszczy tego nawet najbardziej wyszukana socjotechnika, oni maj po prostu we krwi gen pami璚i.

Typowy Serb ? Na pewno mo積a znale潭 kilkana軼ie cech opisuj帷ych ten rodzaj cz這wieka, b璠 one 陰czy造 wielkie rzesze mieszka鎍闚 Ba趾an闚. O ile Polak = Katolik, O tyle Serb = Prawos豉wny, a wi璚 typowy Serb to wierny Serbskiej Prawos豉wnej Cerkwii, praktykuj帷y, z wierzchu spokojny lecz obdarzony wybuchowym charakterem, kochaj帷y muzyk i rakij, pe軟y zadumy nad 篡ciem i przyrod, dumny w sercu i umy郵e, uparty wobec obcych i zarazem rodzinny. To w zasadzie m鏬豚y by opis Polaka, ka盥y sam powinien pozna ten gatunek, nie wszystkie rzeczy mo積a 鈍ietnie opisa.

Kosowo, 安i皻e Kr鏊estwo i 安i皻a Zemsta

Dla mentalno軼i Serb闚 wielkie znaczenie mia豉 Bitwa na Kosowym Polu z 1389 roku, zaraz przed pami璚i o Wielkim Carstwie Duszana, to w豉郾ie ona wp造n窸a na zbiorow 鈍iadomo嗆 tego narodu

W mitycznym uj璚iu historii Serbii bitw na Kosowym Polu uwa瘸 si za kl瘰k Serb闚, ostateczny upadekSerbii Car闚 Nemanicz闚i pocz徠ek okupacji tureckiej. Jako kl瘰ka militarna i polityczna bitwa na Kosowym Polu jest jednak niezmiennie przedstawiana jako "zwyci瘰two w wymiarze duchowym", zapewniaj帷e zbawienie uczestnikom starcia, jak i wszystkim Serbom. Mityczny obraz Kosowa zajmuje centralne miejsce w serbskiej mitologii narodowej.

Wed逝g legendy w noc poprzedzaj帷 bitw na Kosowym Polu, ksi璚ia Lazara odwiedzianio, kt鏎y przedstawi mu mo磧iwo嗆 wyboru pomi璠zy wielkim kr鏊estwem na ziemi, aKr鏊estwem Niebieskim. W豉dca wybra Kr鏊estwo Niebieskie, kt鏎e trwa b璠zie "na wieki wiek闚", zgadzaj帷 si na upadek swojego ziemskiego pa雟twa, 鄉ier w豉sn za krzy 鈍i皻y i za wolno嗆 z這t dla walcz帷ych razem z nim wojownik闚. Tym samym zawar z Bogiem "przymierze kosowskie" (serb.kosovski zavet), determinuj帷e przysz造 charakter narodu serbskiego i jego dziej闚, ca豉 bitwa kosowska powinna by zatem interpretowana jako akt ofiary. W mistycznym uj璚iu dosz這 nie tylko do sakralizacji samego starcia, ale i traktowania kolejnych kl瘰k Serb闚 jako ci庵這軼i bitwy, niepodwa瘸lnego dowodu, i dzieje Serbii s "histori 鈍i皻". W pismach Prawos豉wnej Cerkwi Serbskiej jako 鈍i璚i polegli w obronie narodu i wiary ukazani s na r闚ni uczestnicy bitwy kosowskiej, ofiary represji tureckich oraz Serbowie zamordowani przez chorwackich ustaszy. Motyw ci庵這軼i obecny by r闚nie w pie郾iach powstaj帷ych w czasiewojny w Bo郾ii powstaj帷ych obecnie.

Aktem walki dobra ze z貫m, jak uosabia bitwa, staje si ka盥e starcie Serb闚 z dowolnym przeciwnikiem, w dowolnym miejscu (st康 powsta造 w czasie wojny w Bo郾i motyw "Bo郾i - nowego Kosowa

o

W utworach powstaj帷ych poprzez stulecia, a do czas闚 wsp馧czesnych Kosowe Pole, a z nim ca造 region Kosowa, urasta do rangi narodowego sanktuarium, kolebki kultury i pa雟twowo軼i serbskiej. W uj璚iu mitycznym Kosowo jest miejscem, na kt鏎ym najpierw dokona豉 si ofiara ca貫go narodu, nast瘼nie za jego zmartwychwstanie i "鈍i皻a zemsta". W zwi您ku z tym nawet w wypadku opuszczenia go przez ostatniego Serba musi ono zachowa serbski charakter.

Sawa i Bogocz這wiecza kultura Prawos豉wna

Kult 鈍. Sawy jest 篡wy szczeg鏊nie w Serbii oraz w鈔鏚 Serb闚 篡j帷ych poza granicami kraju. Uleg on znacznemu zmieszaniu z mitami narodowymi, 鈍. Sawa jest nie tylko czczony przez Serbski Ko軼i馧 Prawos豉wny, ale i gloryfikowany jako tw鏎ca narodu serbskiego, zw豉szcza przez polityk闚 i filozof闚 zwi您anych z koncepcj鈍i皻osawia. Whagiograficznychopracowaniach po鈍i璚onych tej postaci, oraz w tekstach politycznych na ten temat, 鈍. Sawa okre郵any by jako "zbiorowe imi narodu", "ojciec serbskiego narodu", "aposto", "najwi瘯szy architekt bogocz這wieczej kultury prawos豉wnej"]. Uwa瘸no 鈍. Saw za tw鏎c serbskiej my郵i narodoweji cz這wieka, kt鏎y najpe軟iej 陰czy specyficzne cechy duchowo軼i chrze軼ija雟kiej.

Ikony i Monastyry

Serbska ikona kojarzy mi si z Bizancjum i 鈍iatem greckim, jest w moich oczach magicznym oknem do innego 鈍iata lub innego czasu, to swoiste wrota Boga naszego na ziemi. Postacie na ikonach Serbii s powa積e, twarze 鈍i皻ych cz瘰to srogie, lecz nie umniejsza to niezwyk貫go pi瘯na ka盥ego obrazu.

W 鈍iecie serbskim ikony s niezwykle cenione, maj za zadanie pog喚bia 篡cie duchowe, wprowadza do modlitwy. Tw鏎ca ikony mia pom鏂 pod捫a we w豉軼iwym kierunku. Modlitwa przed ikon zwi您ana jest z okre郵onym rytua貫m: przy zapalonych 鈍iecach wierni k豉niaj si przed ikonami, ca逝j je.

o

Ikona jest przedstawieniem 鈍i皻ego, jego uosobieniem i reprezentacj. Zapewnia豉 陰czno嗆 ze 鈍i皻ym, po鈔edniczy豉 w modlitwie. Uwa瘸 si, 瞠 jest on obecny w danym miejscu w豉郾ie dzi瘯i ikonie.

Czyste kolory u篡wane do malowania, z這cenia w p這mieniu 鈍iec nabieraj szczeg鏊nego blasku. Ogie 鈍iecy jest symbolem wzniesienie duszy do Boga. Pok這n przypomina o tym, 瞠 nie tylko dusza, ale i cia這 powinno uczestniczy w modlitwie. Otrzymane od Boga nie jest czym gorszym od umys逝 i ma prawo na r闚ni bra udzia w rozmowie z Bogiem.

Wreszcie cerkwie i monastyry serbskie, budowane w stylu bizantyjskim i w stylach nawi您uj帷ych do Bizancjum, to swoiste twierdze 鈍i皻os豉wia na ziemiach ba趾a雟kich. Pikne i urzekaj帷e na zewn徠rz, zaskakuj wn皻rzem po trzykro, ma這 w swoim 篡ciu pozna貫m takich miejsc jak wn皻rze cerkwi, monastyruPe熥a Patrijar隘ja w Kosovie.Je郵i kto by w monastyrze czy cerkwi na Ba趾anach, wie 瞠 to swoisty 鈍iat w 鈍iecie, jej pi瘯no daje cz這wiekowi wra瞠nie, 瞠 znalaz si w zupe軟ie innym 鈍iecie. Zastanawiam si czym by monastyr czy cerkiew dla ludno軼i serbskiej pod islamsk okupacj, ten zamkni皻y 鈍iat stawa si dla nich zapewne swoistym triumfem duchowo軼i nad rzeczywist tragedi, kawa趾iem imperium Duszana w tureckim morzu.

Spisek 鈍iata

No i dochodzimy do najciekawszego punktu mojej chareakterystyki, mianowicie g喚bokiego prze鈍iadczenia wielkiej rzeszy serbskiego spo貫cze雟twa o og鏊no鈍iatowym spisku przeciwko ich ojczy幡ie i prawos豉wiu. Je郵i by si tak przyjrze rzeczywisto軼i to mo積a by nawet w to uwierzy, bo pomimo heroicznej walki od stuleci a do lat 90-tych, Serbia traci豉 swoje dobra. To skomplikowany temat i warty om闚ienia w szerszym artykule, jednak wiadom rzecz jest fakt, 瞠 dominuj帷a w regionie Jugos豉wia by豉 sol w oku dla Unii Europejskiej i potem USA, pokazywa豉 drog do sukcesu inn ni na zachodzie. Silna Jugos豉wia sama decydowa豉 o swoim losie, by豉 zagro瞠niem dla d逝gofalowej polityki zachodu, ale ja pozostawiam ocen ka盥emu osobno po zapoznaniu si z materia豉mi historycznymi.


Jak trudno pozna cz這wieka, jak trudno pozna jego wn皻rze i to窺amo嗆 mieszka鎍闚 danej ziemi. Ludzie stworzyli specjalne kierunki my郵owe wyja郾iaj帷e ludzk natur, jej historie, charakterystyk, wytwory kultury, coraz cz窷ciej ingeruje si przy pomocy polityki i nauki w 鈍i皻e prawa narod闚 oraz innych etnicznych zbiorowo軼i.

Ka盥y cz這wiek 篡j帷y w danej przestrzeni posiada zawart g喚boko w genach tajemnic mentalnego porz康ku, posiada swoist sk這nno嗆 do zachowa i postrzegania 鈍iata, to jest swoiste zaprogramowanie cz這wieka na jego 篡cie. Przekazywany nam przez przodk闚, miksowany styczno軼i z innymi nacjami, niepowtarzalny i jedyny w swoim rodzaju gen mentalnego zbioru. W tym zbiorze istniej pewne nacje, narody, ludzie, jest on zauwa瘸lny go造m okiem gdy przekraczamy granic rozmawiamy z osob spoza naszego zbioru, og馧em gdy wchodzimy w styczno嗆 z inn mentalno軼i

Mentalno嗆 Ba趾an闚 to zbi鏎 mieszcz帷y ludzi okre郵onego terenu ze wszystkimi jego cechami. Dzi Ba趾any to wiele nacji, wiele narod闚 historycznie zwi您anych i podzielonych, ich istnienie po陰czone z pi瘯nem ziemi, na kt鏎ej zamieszkuj ukazuje niepowtarzalny klimat. Nie ma innego takiego miejsca na 鈍iecie, kulturowa kolorystyka zaskakuje go軼i z zewn徠rz, turysta z豉pany w ba趾a雟kie sieci, powr鏂i tu na pewno nie jeden raz.

Serbowie

Nie ma kultury, historii, tradycji Ba趾an闚 bez narodu Serbskiego, jego wybitni wodzowie decydowali o przysz這軼i ca貫go regionu od samego pocz徠ku, a do dzisiaj. Serbowie to nar鏚 wyj徠kowy, przewodz帷y na Ba趾anach, niez這mna mentalno嗆 po陰czona z przywi您aniem do tradycji charakteryzowa豉 w przesz這軼i zar闚no szlacht jak i zwyk貫 ch這pstwo, ka盥y prawdziwy Serb ma w sobie pierwiastek walki.

Serbowie mieli wielkich wodz闚, ojc闚 ko軼io豉, mieli swoje imperium, carstwo, wreszcie mieli i swoje tragedie. Zamieszkuj w Bo郾i, Chorwacji, Serbskiej Czarnog鏎ze, Macedonii w znacznych spo貫czno軼iach. Logicznym faktem jest, 瞠 wybieraj帷 si na Ba趾any powinni鄉y zna cho troch serbsk kultur, jest ona tu zwi您ana w znacznej mierze z ko軼io貫m prawos豉wnym.

Carstwo Cara Duszana, nostalgia za utraconym imperium

Jak u wszystkich narod闚 Ba趾an闚, 篡cie serb闚 r闚nie jest zdeterminowane tendencjami nacjonalistycznymi, wyst瘼uje tu poj璚ie „Serbskiego Ba趾anu”. W XIV w. mieli w豉sne carstwo ze stolic w Skopje, dominowali politycznie nad regionem ba趾a雟kim, decydowali o sprawach wykraczaj帷ych poza p馧wysep. Istnienie wielkiego carstwa serbskiego zapisa這 si g喚boko w historii i zakorzeni這 w 鈍iadomo軼i serbskiej, stworzy這 odniesienie do cel闚 politycznych i pretensji terytorialnych. Kolejne powtarzaj帷e si poprzez nast瘼ne lata odrodzonego kraju, koncepcje Wielkiej Serbii ukazywa造 silnie drzemi帷 w ludzkich sercach nostalgie do utraconego imperium.

olesi雟ki kamil

Przyje盥瘸j帷 do Serbii, Chorwacji, Bo郾i, Macedonii, Czarnog鏎y czy Kosowa powinni鄉y pami皻a, 瞠 Serbowie w bardzo szczeg鏊ny spos鏏 czcz swoje dzieje, historia jest mi璠zy nimi wci捫 篡wa, i nie zniszczy tego nawet najbardziej wyszukana socjotechnika, oni maj po prostu we krwi gen pami璚i.

Typowy Serb ? Na pewno mo積a znale潭 kilkana軼ie cech opisuj帷ych ten rodzaj cz這wieka, b璠 one 陰czy造 wielkie rzesze mieszka鎍闚 Ba趾an闚. O ile Polak = Katolik, O tyle Serb = Prawos豉wny, a wi璚 typowy Serb to wierny Serbskiej Prawos豉wnej Cerkwii, praktykuj帷y, z wierzchu spokojny lecz obdarzony wybuchowym charakterem, kochaj帷y muzyk i rakij, pe軟y zadumy nad 篡ciem i przyrod, dumny w sercu i umy郵e, uparty wobec obcych i zarazem rodzinny. To w zasadzie m鏬豚y by opis Polaka, ka盥y sam powinien pozna ten gatunek, nie wszystkie rzeczy mo積a 鈍ietnie opisa.

Kosowo, 安i皻e Kr鏊estwo i 安i皻a Zemsta

Dla mentalno軼i Serb闚 wielkie znaczenie mia豉 Bitwa na Kosowym Polu z 1389 roku, zaraz przed pami璚i o Wielkim Carstwie Duszana, to w豉郾ie ona wp造n窸a na zbiorow 鈍iadomo嗆 tego narodu

W mitycznym uj璚iu historii Serbii bitw na Kosowym Polu uwa瘸 si za kl瘰k Serb闚, ostateczny upadekSerbii Car闚 Nemanicz闚i pocz徠ek okupacji tureckiej. Jako kl瘰ka militarna i polityczna bitwa na Kosowym Polu jest jednak niezmiennie przedstawiana jako "zwyci瘰two w wymiarze duchowym", zapewniaj帷e zbawienie uczestnikom starcia, jak i wszystkim Serbom. Mityczny obraz Kosowa zajmuje centralne miejsce w serbskiej mitologii narodowej.

Wed逝g legendy w noc poprzedzaj帷 bitw na Kosowym Polu, ksi璚ia Lazara odwiedzianio, kt鏎y przedstawi mu mo磧iwo嗆 wyboru pomi璠zy wielkim kr鏊estwem na ziemi, aKr鏊estwem Niebieskim. W豉dca wybra Kr鏊estwo Niebieskie, kt鏎e trwa b璠zie "na wieki wiek闚", zgadzaj帷 si na upadek swojego ziemskiego pa雟twa, 鄉ier w豉sn za krzy 鈍i皻y i za wolno嗆 z這t dla walcz帷ych razem z nim wojownik闚. Tym samym zawar z Bogiem "przymierze kosowskie" (serb.kosovski zavet), determinuj帷e przysz造 charakter narodu serbskiego i jego dziej闚, ca豉 bitwa kosowska powinna by zatem interpretowana jako akt ofiary. W mistycznym uj璚iu dosz這 nie tylko do sakralizacji samego starcia, ale i traktowania kolejnych kl瘰k Serb闚 jako ci庵這軼i bitwy, niepodwa瘸lnego dowodu, i dzieje Serbii s "histori 鈍i皻". W pismach Prawos豉wnej Cerkwi Serbskiej jako 鈍i璚i polegli w obronie narodu i wiary ukazani s na r闚ni uczestnicy bitwy kosowskiej, ofiary represji tureckich oraz Serbowie zamordowani przez chorwackich ustaszy. Motyw ci庵這軼i obecny by r闚nie w pie郾iach powstaj帷ych w czasiewojny w Bo郾ii powstaj帷ych obecnie.

Aktem walki dobra ze z貫m, jak uosabia bitwa, staje si ka盥e starcie Serb闚 z dowolnym przeciwnikiem, w dowolnym miejscu (st康 powsta造 w czasie wojny w Bo郾i motyw "Bo郾i - nowego Kosowa

o

W utworach powstaj帷ych poprzez stulecia, a do czas闚 wsp馧czesnych Kosowe Pole, a z nim ca造 region Kosowa, urasta do rangi narodowego sanktuarium, kolebki kultury i pa雟twowo軼i serbskiej. W uj璚iu mitycznym Kosowo jest miejscem, na kt鏎ym najpierw dokona豉 si ofiara ca貫go narodu, nast瘼nie za jego zmartwychwstanie i "鈍i皻a zemsta". W zwi您ku z tym nawet w wypadku opuszczenia go przez ostatniego Serba musi ono zachowa serbski charakter.

Sawa i Bogocz這wiecza kultura Prawos豉wna

Kult 鈍. Sawy jest 篡wy szczeg鏊nie w Serbii oraz w鈔鏚 Serb闚 篡j帷ych poza granicami kraju. Uleg on znacznemu zmieszaniu z mitami narodowymi, 鈍. Sawa jest nie tylko czczony przez Serbski Ko軼i馧 Prawos豉wny, ale i gloryfikowany jako tw鏎ca narodu serbskiego, zw豉szcza przez polityk闚 i filozof闚 zwi您anych z koncepcj鈍i皻osawia. Whagiograficznychopracowaniach po鈍i璚onych tej postaci, oraz w tekstach politycznych na ten temat, 鈍. Sawa okre郵any by jako "zbiorowe imi narodu", "ojciec serbskiego narodu", "aposto", "najwi瘯szy architekt bogocz這wieczej kultury prawos豉wnej"]. Uwa瘸no 鈍. Saw za tw鏎c serbskiej my郵i narodoweji cz這wieka, kt鏎y najpe軟iej 陰czy specyficzne cechy duchowo軼i chrze軼ija雟kiej.

Ikony i Monastyry

Serbska ikona kojarzy mi si z Bizancjum i 鈍iatem greckim, jest w moich oczach magicznym oknem do innego 鈍iata lub innego czasu, to swoiste wrota Boga naszego na ziemi. Postacie na ikonach Serbii s powa積e, twarze 鈍i皻ych cz瘰to srogie, lecz nie umniejsza to niezwyk貫go pi瘯na ka盥ego obrazu.

W 鈍iecie serbskim ikony s niezwykle cenione, maj za zadanie pog喚bia 篡cie duchowe, wprowadza do modlitwy. Tw鏎ca ikony mia pom鏂 pod捫a we w豉軼iwym kierunku. Modlitwa przed ikon zwi您ana jest z okre郵onym rytua貫m: przy zapalonych 鈍iecach wierni k豉niaj si przed ikonami, ca逝j je.

o

Ikona jest przedstawieniem 鈍i皻ego, jego uosobieniem i reprezentacj. Zapewnia豉 陰czno嗆 ze 鈍i皻ym, po鈔edniczy豉 w modlitwie. Uwa瘸 si, 瞠 jest on obecny w danym miejscu w豉郾ie dzi瘯i ikonie.

Czyste kolory u篡wane do malowania, z這cenia w p這mieniu 鈍iec nabieraj szczeg鏊nego blasku. Ogie 鈍iecy jest symbolem wzniesienie duszy do Boga. Pok這n przypomina o tym, 瞠 nie tylko dusza, ale i cia這 powinno uczestniczy w modlitwie. Otrzymane od Boga nie jest czym gorszym od umys逝 i ma prawo na r闚ni bra udzia w rozmowie z Bogiem.

Wreszcie cerkwie i monastyry serbskie, budowane w stylu bizantyjskim i w stylach nawi您uj帷ych do Bizancjum, to swoiste twierdze 鈍i皻os豉wia na ziemiach ba趾a雟kich. Pikne i urzekaj帷e na zewn徠rz, zaskakuj wn皻rzem po trzykro, ma這 w swoim 篡ciu pozna貫m takich miejsc jak wn皻rze cerkwi, monastyruPe熥a Patrijar隘ja w Kosovie.Je郵i kto by w monastyrze czy cerkwi na Ba趾anach, wie 瞠 to swoisty 鈍iat w 鈍iecie, jej pi瘯no daje cz這wiekowi wra瞠nie, 瞠 znalaz si w zupe軟ie innym 鈍iecie. Zastanawiam si czym by monastyr czy cerkiew dla ludno軼i serbskiej pod islamsk okupacj, ten zamkni皻y 鈍iat stawa si dla nich zapewne swoistym triumfem duchowo軼i nad rzeczywist tragedi, kawa趾iem imperium Duszana w tureckim morzu.

Spisek 鈍iata

No i dochodzimy do najciekawszego punktu mojej chareakterystyki, mianowicie g喚bokiego prze鈍iadczenia wielkiej rzeszy serbskiego spo貫cze雟twa o og鏊no鈍iatowym spisku przeciwko ich ojczy幡ie i prawos豉wiu. Je郵i by si tak przyjrze rzeczywisto軼i to mo積a by nawet w to uwierzy, bo pomimo heroicznej walki od stuleci a do lat 90-tych, Serbia traci豉 swoje dobra. To skomplikowany temat i warty om闚ienia w szerszym artykule, jednak wiadom rzecz jest fakt, 瞠 dominuj帷a w regionie Jugos豉wia by豉 sol w oku dla Unii Europejskiej i potem USA, pokazywa豉 drog do sukcesu inn ni na zachodzie. Silna Jugos豉wia sama decydowa豉 o swoim losie, by豉 zagro瞠niem dla d逝gofalowej polityki zachodu, ale ja pozostawiam ocen ka盥emu osobno po zapoznaniu si z materia豉mi historycznymi.

poniedzia貫k, 30 sierpnia 2010

Jest takie pa雟two na 鈍iecie, kt鏎ego mieszka鎍y 篡j poniewierani dwoma najgorszymi i najbardziej zbrodniczymi systemami na ziemi - komunizmem i dzikim kapitalizmem, tym pa雟twem s Chiny. Niegdy feudalne poniewierane przez pot璕i kolonialne wielkie bezw豉dne cielsko, dzi wyrasta na najwi瘯sze mocarstwo gospodarcze. Nie by這 by w tym nic zdro積ego, gdyby za gospodarcz aspiracj Chin sta造 jedynie motywy dobrobytu narodowego, chi鎍zycy buduj najwi瘯szy arsena broni na ziemi, jest to si豉 mog帷a w przysz這軼i narzuci obcy ustr鎩 nawet odleg貫j Europie i wcze郾iej pobliskiej Azji. Chi雟ki ustr鎩 to szczeg鏊ny "dobrobyt", dla zwyk貫go cz這wieka to niepewno嗆, zagro瞠nie i wieczny kierat kapitalizmu bez Boga, wolno軼i i solidarno軼i. Poni瞠j kilka zdj耩 pochodz帷ych z Kraju 字odka, pokazuj codzienne oblicze w豉dzy w Chinach.


Kamil Olesi雟ki

Kamil Olesi雟ki

Olesi雟ki

Olesi雟ki

Olesi雟ki

niedziela, 25 lipca 2010

Sta這 si to czego najg這郾iejsi przeciwnicy promocji zbocze chcieli od dawna, zapowiedziano koniec LOVE PARADE w Berlinie. B鏬 czasami wspomaga ludzkie intencje i zrzuca na lewactwo kary z nieba. Nie trzeba by這 nacjonalist闚, parad normalno軼i, gr騧b lub konserwatywnego prawa, wystarczy豉 kropla g逝poty i zbiegu okoliczno軼i. Impreza dewiant闚 zgromadzi豉 tysi帷e ludzi, w przej軼iu spotka造 si dwie grupy ludzi, napieraj帷e t逝my stratowa造 si nawzajem, 鄉ier marn ponie郵i z w豉snych r彗.

f

j

tusk

No i leci czas, ludzie tak jakby zapomnieli na chwil o tragedii pod Smole雟kiem. Znowu s造cha stare echa hase, politycy wracaj do swojej pod貫j "gry w kulki", gierki tocz zar闚no or造 z PiS-u jak i lewackie pomioty z SLD. W ca造m jednak gronie politycznych aktor闚 i komediant闚 dominuj ponownie specjali軼i z Platformy Obywatelskiej

Platforma Obywatelska

Jedn z pierwszych szmat platformy jest nasz nowy generalny gubernator hrabia Bronislav von Komorovsky, dla mnie ten cz這wiek nigdy nie zostanie mentalnie prezydentem. Kiedy rz康zi Lech Kaczy雟ki pami皻am wypowiedzi Komorowskiego o pija雟twie zmar貫go prezydenta, o jego niezdolno軼i do w豉dzy i innych ohydnych przywarach, dzi ten cz這wiek wspomina swoje dobre stosunki z Lechem Kaczy雟kim, jak taka szmata mia豉 czelno嗆 startowa w wyborach prezydenckich. Uznaje 瞠 Polska nie ma dzisiaj w豉dzy prezydenckiej, takie osoby nigdy nie powinny trafia do sejmu. Telewizja, Finansjera, niemieckie i rosyjskie wp造wy zrobi造 swoje, wywindowa造 na wy篡ny polskiego pa雟twa cz這wieka marionetk, wielbiciela samego siebie i naszych zachodnich s御iad闚.

K

Nast瘼nym pomiotem na li軼ie Platformy jest Obergruppenfuhrer Niesio這wski Stefan, ten osobnik by kiedy jednym z wodz闚 chrze軼ija雟kiej demokracji, gdy zorientowa si, 瞠 ten statek tonie zmieni barwy polityczne i tak po wielu woja瘸ch trafi do Platformy. Najwulgarniejsze wyzwiska na zmar貫go tragicznie prezydenta trafia造 w豉郾ie z jego ust, opluwa Niesio這wski i opluwa wszystkich, dla takich ludzi jedynym wyj軼iem jest sznur.

niesio這wski

No i pora na jednego z "Wielkiej Tr鎩ki", bo opr鏂z Mira i Zbycha wielbicielem jednor瘯ich bandyt闚 by Grzecho. Afera hazardowa ca趾owicie skompromitowa豉 Schetyn oraz ca陰 Platform, jednak nikt nie wzi掖 si za nich porz康nie, umilk造 nawet najostrzejsze krytyki i dzisiaj Grzechu zostaje marsza趾iem polskiego sejmu! To jest cyrk a nie s逝瘺a Polsce a w sejmowych 豉wach siedz prawie same klauny.

schetyna

Radziu Sikorski to dobry ch這pak jednak pazerny i nastawiony na karier przez co troch znerwicowany, jak Harry Potter kszta販i si w Anglii i troch go przypomina. Radek lubi zmienia pogl康y wtedy kiedy nie przynosz mu korzy軼i, no i tak z PiS-u trafi do Platformy. 疾by uskuteczni swoje parcie na w豉dz o瞠ni si z rasow 砰d闚, Radek w ko鎍u wie kto tak naprawd rz康zi w polskiej telewizji.

sikorski

No i na koniec mistrz w鈔鏚 mistrz闚, naw霩 polskiego politykierstwa, takiego stwora w polskiej telewizji jeszcze nie pokazywali. Mowa oczywi軼ie o Spalonym Kocie, ten p馧g堯wek kreuj帷y si na zwariowanego inteligenta pr鏏uje wprowadzi do 篡cia publicznego sw鎩 model post瘼owania, dzi瘯i niemu nasz sejm i telewizja staj si Cyrkiem na sta貫. Jeszcze niedawno takich dziwak闚 wiesza這 si bez s康u, no a dzi......, mam przeczucie, 瞠 ekscesy tego b豉zna przysporz mu wreszcie r闚nie niezr闚nowa穎nego jak on sam fana z ostr amunicj.

pa

poniedzia貫k, 31 maja 2010

Ka盥y z nas ma w豉sne poczucie to窺amo軼i, jest ono wyj徠kowei odpowiednie tylko dla nas. Zastanawia貫m si jakie poczucie charakteryzuje κmk闚?, Z czym i z kim s zwi您ani? Co decyduje o ich odr瑿no軼i we w豉snych oczach. Kim s κmkowie dowiecie si z materia堯w w internecie, jest tam kilka teorii ich pochodzenia, przy czym jestem zwolennikiem teorii rusi雟ko-wo這skiej.

Osobi軼ie czuje sica趾owicie Polakiem jednak jestem 鈍iadomy, 瞠 m鎩 nar鏚 kszta速owa si przez kilkadziesi徠 tysi璚y lat i jako cz這wiek jestem zwi您any genetycznie z Azj. W o wiele bli窺zej przysz這軼i dochodz do wniosku, 瞠 w mojej rodzinie wida na przestrzeni 120 lat wp造wy innych narod闚, szczeg鏊ny 郵ad pozostawili w mojej rodzinie w豉郾ie κmkowie.

M鎩 rodzinny dom z dzieci雟twa le篡 wcentrum jednych z najpi瘯niejszych polskich g鏎, w Beskidzie S康eckim, Dolina Muszynki, m鎩 Powro幡ik, pobliska Krynica, Muszyna, Wojkowa, Tylicz, Dubne to niezwyk貫 miejsca. Na tych terenach przed wojn wi瘯szo軼i byli w豉郾ie κmkowie pod zwierzchnictwem polskiej administracji. M鎩 dziadek pochodzi z Jurkowa ko這 Mszany Dolnej tam tkwi造 jego korzenie, przyby na te tereny zaraz po akcji "Wis豉" w zwi您ku z nap造wem ludno軼iczysto polskiej, pozna tam moj babci. By豉 ona c鏎k zpolszczonego κmka Katolika, ajej mama pochodzi豉 z polsko-austryjackiej rodziny o nazwisku Porht.

No i teraz dochodz do miejsca w kt鏎ym zastanawiam si, Czy moja to窺amo嗆 to rodzinne g鏎y, lasy rzeki, zwierz皻a, miasteczka, krajobrazy, kapliczki, zapachy. S to rzeczy tak silnie tkwi帷e w mojej 鈍iadomo軼i, 瞠 mog wpisywa si w kr庵 niezb璠nych atrybut闚 rzeczy kojarzonych z autoidentyfikacj.

κmkowszczyzna

κmkowie kochali przyrod, g鏎y, wznosili pi瘯ne cerkwie i kamienne rze嬌y, do dzisiaj ca豉 κmkowszczyzna usiana jest setkami pi瘯nych cerkwi i tysi帷ami przydro積ych krzy篡. Dla tego ch這pskiego ludu przywi您anie do rodzinnej ziemi i religijno嗆 jest cech uznawan w moich oczach za atrybut kulturowej obecno軼i w s這wia雟kim morzu. Nigdzie indziej Cerkwie nie s tak swojskie, tak瞠 dla mnie, nigdzie indzie dukty, szlaki, kapliczki, powietrze, woda i s這鎍e nies tak bajeczne.

Jako ma造 ch這piec chodzi貫m do ko軼io豉 rzymskokatolickiego, kt鏎y mie軼i si w drewnianej 400-letniej cerkwi, pami皻am jej zapach i skupionych na modlitwie doros造ch. By mo瞠 ta nostalgia jest 貫mkowsk cz御tk mojej duszy.

κmkowie to niezwyk豉 spo貫czno嗆, nigdy nie byli dla mnie Rosjanami, Ukrai鎍ami czy nawet potomkami Chrobat闚, byli dla mnie poprostu mieszka鎍ami tej krainy.

鈔oda, 14 kwietnia 2010

Kilka dni temu tragicznie zgin窸a wa積a dla Polski elita, cho nigdy w pe軟i nie mia貫m zaufania do PiS-u i prezydenta to uwa瘸m, 瞠 jest to dla naszego kraju wielka strata. 畝l mi Prezydenta, 瘸l mi Prezesa IPN-U, 瘸l mi genera豉 G庵ora, 瘸l mi wielu wielu innych wp造wowych prawicuj帷ych umys堯w. 妃ier tych ludzi to strata dla 鈔odowiska b璠帷ego jedyn realn zapor broni帷 nas przed wrogimi r瘯ami.

Nigdy nie uwa瘸貫m partii Kaczy雟kich za prawdziw polsk prawic, jednak prezydent mia co w sobie, co co przyci庵a這 ludzi patriotycznie nastawionych, chc帷ych zrobi co dla kraju. By uosobieniem prawdziwego polskiego w豉dcy, prezydenta zdecydowanego, sprawiedliwego i walcz帷ego, pami皻am jak dzi s造nny wypad samolotem w czasie dzia豉 wojennych do Gruzji, kt鏎y z tych wcze郾iejszych tch鏎zy odwa篡豚y si na to?

Pomimo zewn皻rznego nie do ko鎍a idealnegowizerunku, posiada wielk dusz, kt鏎a przewy窺za豉 warto軼i atuty wszystkich razem wzi皻ych politykier闚 ze wszystkich stron.

Ciekawe co przyniesie przysz這嗆, czy dostaniemy godn prezydentur? Czy b璠zie ona mia豉 takie znaczenie jak wcze郾iej. Pewna garstka pseudopolak闚 chce ograniczy wp造w tego urz璠u, pewni ludzie nie chc polskiego pieni康za, warto軼i i niepodleg這軼i.

niedziela, 14 marca 2010

Zastanawiam si cz瘰to czym jest to窺amo嗆 narodowa dla mnie i dla ludzi wok馧. Czy jest potrzebna? Czy sk豉nia nas do ubierania si w pewne role? Czy jest czym naturalnym i mi造m Bogu?

Gdy tylko si urodzi貫m, zacz掖em kojarzy pewne zapachy smaki widoki i d德i瘯i, nast瘼nie znowu nauczono mnie s這wa "Polska", "Patriotyzm", potem bawi帷 si na beskidzkich 陰kach uczy貫m si historii mojej ojczyzny. W latach nauki podstawowej i licealnej dojrzewa豉 w 鈔odku 鈍iadomo嗆 wielko軼i swojego pochodzenia, wiedzia貫m ju wtedy, 瞠 by Polakiem to by stworzonym do walki o Wolno嗆 i Honor. Naturaln kolej rzeczy odczuwa貫m potrzeb odnalezienia podobnych sobie, jedynie Narodowa Demokracja gromadzi豉 w豉郾ie tak patrz帷 na 鈍iat m這dzie. W 鈔odowiskach narodowych spotyka貫m r騜nych ludzi, czasem m這dych ambitnych idealist闚, czasem karierowicz闚, a czasem idiot闚 nie potrafi帷ych popatrze na 鈍iat z dystansu zwyk貫go cz這wieka. Jednak Ci wszyscy ludzie dali mi co niezwyk貫go, cenniejszego ni pieni康ze i zwyk貫 pragnienia, dali mi potrzeb tworzenia i uczestniczenia w rzeczach wielkich, prze這mowych, przekazali mi sens pod捫ania naprz鏚. Mia貫m 18 lat gdy zosta貫m "Narodowcem" i zgodnie z przepowiedni zostan nim do ko鎍a moich dni.

Olesi雟ki Kamil

Min窸o par dobrych lat, odkry貫m nowe pasje i doda貫m do swojej narodowej to窺amo軼i nieco szersz to窺amo嗆 "wsp鏊noty"lub inaczej pochodzenia. Jestem 鈍iadomym Polakiem, S這wianinem, potomkiem mieszka鎍闚 Wielkiego Stepu : Sarmat闚, Sak闚, Ari闚 i wielu wielu innych. Poczuwam si do roli brata dla S這wak闚, Serb闚, Chorwat闚, Rosjan, Tad篡k闚 i wielu wielu innych.

Pomimo wszystko nie zapominam , 瞠 mam na imi Kamil mieszkam w Nowym S帷zu, lubi g鏎y, fotografi, podr騜e i przede wszystkim ludzi wok馧 mnie.

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5